Opplysningskontoret for frukt og grønt

Ny konkurranse for energistasjoner - mer frukt og grønt på farten

Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) deler gledelig beskjed. Vi har endelig fått på plass en konkurranse for energistasjoner (bensinstasjoner) med sikte på å øke salget av frukt og grønt. Dette er godt nytt for folkehelsen.

7-Eleven langs vei, St1/Shell, Esso/Deli de Luca, og  Circle K deltar i konkurransen om å bli best på frukt og grønt.
7-Eleven langs vei, St1/Shell, Esso/Deli de Luca, og Circle K deltar i konkurransen om å bli best på frukt og grønt.

– Vi er veldig fornøyde med å ha landet kriterier på konkurransen som gjør den attraktiv å delta på. Både 7-Eleven langs vei, St1/Shell, Esso/Deli de Luca, og  Circle K deltar på konkurransen som arrangeres for første gang i år, sier ernæringsrådgiver og prosjektleder for konkurransen, Iselin Bogstrand Sagen fra OFG.

En viktig brikke for å øke forbruket av frukt og grønt

I følge OFGs 5 a day Europe-undersøkelse spiser nordmenn i snitt kun 2,9 av de anbefalte 5 om dagen, og nå ser det også ut til at anbefalingen for frukt og grønnsaker også øker når nye kostråd lanseres 15. august av Helsedirektoratet.

– For å få til et økt forbruk må også retter og produkter med mye frukt og grønt være tilgjengelig for folk på farten, sier Sagen som påpeker at et frukt- og grøntinntak i tråd med anbefalingen bidrar til å bedre den enkeltes helse og reduserer risiko for livsstilsykdommer, og er derfor et viktig folkehelsetiltak.

Sagen mener kjedene har allerede har et godt utvalg av sunnere produkter, som grove baguetter med salat, salater, bowls, smoothier og wraps. Alle har også tilbud om frukt som er enkelt å ta med seg på farten, som epler og bananer. Det er selvsagt også positivt å øke sortimentet og utvikle nye produkter som appellerer til kundene.

– Nå ønsker vi å se at kjedene gjør en ekstra innsats for å promotere disse produktene slik at flere forbrukere også blir fristet til å velge de sunnere variantene. Hvem vil vel ikke skilte med å være den beste energistasjonen på frukt og grønt, sier Sagen.

Slik avgjøres konkurransen

Kjedene vil bli målt på volumandel fersk frukt og grønt (hel frukt, og beger med frukt/bær/grønnsaker/juice/smoothie) av total matomsetning, volumvekst av total fersk frukt og grønt som brukes til matproduksjon sammenlignet med samme periode året før, og volumandel scanningprodukter med mye frukt og grønt av total matomsetning.

I tillegg vil Nielsen IQ gjennomføre stasjonsbesøk hvor de vurderer kvalitet, eksponering og salgsfremmende tiltak, og en jury vil også vurdere kampanjer som er gjort i perioden. Konkurranseperioden startet i juni og varer ut november i år.

Om oss

Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.

Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt