Banansalget til himmels – går hele veien fra Oslo til Paris

REMA 1000 bananer følger de norske håndballheltene hele veien til OL i Paris.

Banansalget til himmels
Banansalget til himmels REMA 1000 REMA 1000

Om kort tid tennes OL-ilden i den franske hovedstaden, og håndballfeberen er til å ta og føle på. Parallelt kan REMA 1000, som er stolt hovedsponsor for håndballgutta, melde om bananfeber i sine butikker.

– Det er litt morsomt, for faktisk er det slik at hvis du legger alle bananene vi selger på én måned på rekke og rad, kommer du hele fra hele veien fra Oslo til Paris, sier prosjektleder for helse og ernæring i REMA 1000, Ingvill Måkestad Bovim.

- På sett og vis kan du altså si at våre bananer følger håndballspillerne til OL, sier Bovim.

Oppfordrer til mer frukt og grønt

REMA 1000 har satt som mål å bidra til økt konsum av frukt og grønt, og er også stolt hovedsponsor for de norske håndballgutta. Dagligvareaktøren, som står for en stor andel av frukt og grønt-salget i Norge, jobber hver eneste dag for å få nordmenn til å ta sunne valg i hverdagen. Skal vi tro Ingvill Måkestad Bovim, er bananen en klar favoritt blant både barn og voksne.

- Bananer havner ofte i handlekurven til kundene våre. Stabler du en måned med REMA 1000 sitt banansalg i høyden, får du intet mindre enn 1300 Eiffeltårn, forteller hun muntert.

Også blant idrettsutøvere har den karakteristiske gule frukten høy status. Proffspiller og OL-klare Sander Sagosen spiser alltid banan i pausen på håndballkamp:

- Banan er helt perfekt for å raskt få energi til andre omgang. Da trenger jeg mat som er enkelt å spise. Banan er også et supert mellommåltid utenfor håndballbanen, hvis jeg er på farten og trenger energi, sier Sagosen.

Dobbeltkamp på Gjøvik

Før de olympiske lekene sparkes i gang i den franske hovedstaden, venter en siste oppkjøring med dobbeltlandskap på Gjøvik 16. juli. Kvinnelandslaget møter Danmark, herrene møter Spania.

– Vi ser fram til dobbeltlandskampen på Gjøvik. Det er ikke noe som skjer hver dag. I tillegg til å heie fram våre idrettshelter er vi selvfølgelig på plass for å dele ut frukt og grønt til publikum under arrangementene, sier Måkestad Bovim. REMA 1000 delte i 2023 ut hele 15 tonn med frukt og grønt på idrettsarrangement for topp og bredde.

Hun forsikrer om at hele REMA 1000-familien også skal heie fram håndballheltene i Paris. Også sponsorsjef i dagligvarekjeden, Vidar Riseth, sender ros og lykkeønskninger sydover:

– Spillerne gir oss ikke bare stolte idrettsøyeblikk. De er også viktige rollemodeller og inspirasjonskilder for å få flere nordmenn til å spise mer frukt og grønt – og til å få flere i fysisk aktivitet. Nå gleder vi oss til å heie dem frem i årets OL i Paris, sier Riseth.

Sander Sagosen
Ingvill Måkestad Bovim, klinisk ernæringsrådgiver hos REMA 1000
Banansalget til himmels

Om oss