Hver femte nordmann misfornøyd med norsk helsevesen

Nesten hver femte nordmann er misfornøyd med norsk helsevesen, viser en ny undersøkelse. Like mange opplever også at de har dårlig helse. Undersøkelsen avdekker også et helseklasseskille.

Charlotte Hansson i Bodymarkers etterlyser bedre løsninger for forebygging av sykdom

I en fersk undersøkelse gjort av analysebyrået YouGov for det norske selskapet Bodymarkers svarer 18 prosent av de spurte at de i liten grad er fornøyd med norsk helsevesen, og like mange svarer at de opplever at de har dårlig helse. Undersøkelsen avdekker også gjennomgående at gruppen med lavest inntekt opplever forhold knyttet til egen helse og norsk helsevesen mer negativt enn resten av befolkningen. I gruppen med lavest inntekt svarer tre av ti at de er misfornøyde med helsevesenet, og nesten like mange at de opplever egen helse som dårlig.

• Det er ingen tvil om at mange opplever utfordringer med norsk helsevesen. Det er særlig synd at dette synes å ramme de med minst ressurser hardest, sier Charlotte Hansson i Bodymarkers.

Fastlegeutfordring
Undersøkelsen avdekker også at mange opplever fastlegen som lite tilgjengelig, og at det kan være vanskelig å få tilstrekkelig med svar. En av fire svarer at de opplever at det er vanskelig å få tid hos fastlegen, og hver femte spurte opplever at det er vanskelig å kontakte fastlegen om forhold som ikke er direkte relatert til sykdom eller skade. Hver femte opplever også at den manglende tilgjengeligheten til fastlege bidrar til utrygghet i hverdagen.

• Fastlegen er jo portvokteren i norsk helsevesen, og er for de aller fleste det eneste kontaktpunktet de har. At denne ordningen er så hardt presset er ikke bare en utfordring for helsevesenet, men i enda større grad en utfordring for hver enkelt. Vi bør kunne gjøre mer for å avlaste fastlegene og finne gode alternative løsninger for enkle behov, sier Hansson.

Etterlyser mer og bedre forebygging
Mange av de spurte i undersøkelsen opplever også at det kan være utfordrende å forebygge sykdom og skader. Nesten én av syv svarer at de i liten grad er flinke til å forebygge fremtidige helseplager, og hver tredje spurte opplever at helsevesenet i liten grad hjelper dem med dette.

• Norske helsevesen er innrettet for å behandle sykdom og skade. Mer ressurser burde benyttes til forebygging, slik at fastlegekøen kan reduseres. Det finnes gode løsninger i dag som ikke krever at man må til fastlegen. Eksempelvis kan man finne ut mye om egen helse ved hjelp av en enkel blodprøve, som man i dag kan ta selv hjemme, sier Hansson.

Om undersøkelsen
Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov på vegne av det norske selskapet Bodymarkers. Undersøkelsen er gjort med et landsrepresentativt utvalg respondenter på 1013 personer, i tidsrommet 7-15 mai 2024.

Om Bodymarkers

Bodymarkers er et norsk selskap i Sandefjord som har som mål å forebygge vanlige livsstilssykdommer. Selskapet utvikler og selger blant annet tester som man selv kan ta fingerprikk blodprøver for analyse av langtidsblodsukker (HbA1c) og D-vitamin, i samarbeid med det norske laboratoriet Vitas i Forskningsparken i Oslo. Bodymarkers vil utvide antall tester til et betydelig antall i årene som kommer.

Følg pressemeldinger fra Bodymarkers AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bodymarkers AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Bodymarkers AS