Nicolai Budkov Kjær vant juniorturneringen i Wimbledon

Budkov Kjær var tidvis overlegen i guttefinalen i Wimbledon mot nederlandske Mees Rotthering: 6-3 6-3 til nordmannen på 68 minutter.

Wimbledon-vinner Nicolai Budkov Kjær under seremonien etter finalen i gutter single. Foto: Fredrik Loven.

Budkov Kjær var tidvis overlegen i juniorfinalen i Wimbledon mot nederlandske Mees Rotthering: 6-3 6-3 til nordmannen på 68 minutter.

Nicolai Budkov Kjær spilte en veldig god kamp i dagens guttefinale i Wimbledon.

Dette er 17-årigen fra Bygdø Tennisklubbs 2. Grand Slam-tittel i år. I Roland Garros (French Open) vant han guttedouble med østerriske Joel Schwaerzler. Også i år gikk han til semifinale i single i Australian Open Juniors i januar.

Med dagens seier blir han ranket som verdens beste junior: Han inntar førsteplassen på ITFs juniorranking. Denne plasseringen hadde også Casper Ruud i 2016.

President i Norges Tennis- og Padelforbund Lars Gjerdåker er imponert og stolt:

- Eg er imponert og stolt på vegne av heile tennis-Norge av prestasjonen til Nicolai. Nicolai skriv med dette norsk tennishistorie og me gler oss til å fylgja han i åra framover.

Gjerdåker tillegger:

- Norge hadde i år 4 deltakarar i Wimbledon som alle viser at det er fullt mogleg å koma frå vesle Norge og hevda seg i toppen av verdens største individuelle idrett.

Likeledes er generalsekretær Aslak Paulsen full av lovord:

- Dette er helt rått av Nicolai. Å spille finale på en stor stadium er noe få mestrer slik Nico gjorde i dag. Nicolai spiller med selvtillit og overbevisning. En Grand Slam-tittel til norsk tennis er noe vi har drømt om lenge. Og den drømmen skal vi fortsatt ha de kommende årene. For nå er det flere som kan skape store internasjonale resultater!

Kontaktpersoner:

Landslagssjef Fredrik Loven
Email: Fredrik.loven@tennis.no

Generalsekretær Aslak J. Paulsen
Email: aslak.paulsen@tennis.no

Forbundet er en sammenslutning av de lag eller grupper av lag innenfor Norges Idrettsforbund og olympiske og paralympiske komitè (NIF) som driver med tennis og padel.