Sol, sex og spaserturer: Slik bruker vi voksentiden i ferien

Dette prioriterer norske foreldre når de får egentid fra barna under ferien!

Sol, bad og severdigheter står øverst på listen over ting vi vil oppleve under ferien – men det er ønsket om uavbrutt kvalitetstid med våre nærmeste som er den viktigste årsaken til at vi reiser utenlands.

I en undersøkelse gjennomført av Apollo svarer hele 35 prosent at det å reise sammen forsterker relasjonen til deres nærmeste. Samtidig oppgir over 60 prosent at det gir dem verdifulle minner – og så mye som 50 prosent sier at det er minnene fra aktiviteter man gjorde i fellesskap man husker best i etterkant.

- Når vi bor i et land hvor solen nærmest aldri skinner i mer enn tre dager sammenhengende, er været selvfølgelig en stor grunn til hvorfor vi prioriterer utenlandsferien i så stor grad som vi gjør. Samtidig forblir uavbrutt kvalitetstid den viktigste faktoren - rett og slett fordi tiden sjeldent strekker til i hverdagen hjemme, sier Beatriz Rivera, kommunikasjonssjef i Apollo.

Glade barn – og glade foreldre!

Det er derfor ikke overraskende at det er par og familier som utgjør den største andelen av Apollos reisende – og særlig fellesferiene er høytid for sistnevnte. Hos reisearrangøren står barnefamiliene for halvparten av sommerens reiser – og mange tar med seg hele storfamilien på tur. Dermed kan man dyrke kvalitetstiden både i fellesskap, og dele seg opp litt etter ønske og behov.

- Å kunne reise bort med familien er noe av det fineste som finnes. Samtidig er man jo oppå hverandre døgnet rundt, og som foreldre er man i tillegg konstant ekstra på vakt – spesielt rundt de minste. Derfor er barneklubbene så utrolig populære. Barna elsker det fordi de får boltre seg løs med jevnaldrende, lære nye ting og skape nye vennskap – samtidig som foreldrene får senket skuldrene og unnet seg litt egentid, forklarer Rivera.

Men hva innebærer egentlig voksentiden på ferie? Ifølge Apollos undersøkelse er det særlig tre ting norske foreldre prioriterer når de får voksentid:

1. Vi har sex

29 prosent oppgir at de prioriterer sex når de får litt egentid, og det er særlig aldersgruppen 30 til 49 år som utmerker seg. Her er prosentandelen nemlig hele 43 prosent. I aldersgruppen 50 til 64 er andelen 20 prosent.

2. Vi går turer

24 prosent oppgir at de bruker egentiden på å gå turer. De mest aktive turgåerne er fra 30 år og oppover. Blant disse er svarandelen i snitt 25 prosent, mens det kun er 19 prosent blant de yngre foreldrene (18 til 29 år).

3. Vi soler oss – og bader

Når man reiser med barn er det ikke alltid all verdens tid til å nyte en god bok uavbrutt i skyggen, eller ta seg en solid svømmetur. Derfor er det kanskje ikke så overraskende at i snitt 20 prosent av foreldrene i alle aldersgrupper svarer at de benytter egentiden til rett og slett dét: soling og bading.

Andre populære ting foreldre bruker egentiden på under ferien er å unne seg en langlunsj eller spabehandling, trene eller lese en bok.

*Undersøkelsen ble gjennomført av Norstat på vegne av Apollo i september 2023. Undersøkelsen hadde over 1000 respondenter i alderen 18-70 år i både Norge, Sverige, Danmark og Finland.

Sammen med spesialistarrangørene Golf Plaisir, Lime Travel og Xtravel samt treningshotellet Playitas er Apollo en del av gruppen DER Touristik Nordic AB. Vi jobber aktivt med bærekraftige reiser og har vært Travelife-sertifisert siden 2016. Les mer på www.apollo.no.