Vinneren av Buošši-prisen 2024 delt ut under åpningen av årets Riddu Riđđu Festival

Hege Renate Nilsen fra Birtavarre tildelt Buošši-prisen 2024.

Hege Renate Nilsen fra Birtavarre i Kåfjord, ble tildelt Buošši-prisen 2024 under åpningen av Riddu Riđđu festivalen. Ørjan Marakatt Bertelsen

Torsdag ble årets Boušši-pris delt ut, i forbindelse med åpningen av Riddu Riđđu festivalen i Manndalen i Kåfjord.

Prisen deles ut av Riddu Riđđu i samarbeid med Senter for nordlige folk, og gis til personer eller foreninger som har gjort en innsats for å synliggjøre sjøsamisk språk og kultur.

Årets vinner er Hege Renate Nilsen fra Birtavarre i Kåfjord. 47-åringen er aktivt medlem i Birtavarre husflidslag, og sitter i tillegg i styret i Troms regionhusflidslag og styret i Romssa Sámiid Duodji.

Hege Renate Nilsen vinner prisen for sitt arbeid med å synliggjøre den sjøsamiske kulturen både i og utenfor Norge.

De som har nominert Hege, beskriver henne som et forbilde i lokalsamfunnet, som alltid stiller opp for andre og som viser en genuin interesse for å ivareta og formidle sjøsamisk kulturarv.  Gjennom sitt engasjement i husflidslaget har hun ikke bare opprettholdt gamle tradisjoner, men også skapt nytt liv og entusiasme rundt sjøsamiske kunsthåndverk og design.

Ikke bare farter hun rundt og holder kurs for andre husflidslag og foreninger. Gjennom flere år har hun også tatt den sjøsamiske kulturen ut i verden. Senest i fjor besøkte hun USA, hvor hun gjennom kulturforeningen Pacific Sámi Searvi i Seattle holdt flere kurs i samisk håndverk.

Senere i år går turen til det norsk-amerikanske museet i Iowa.

Sajje SolbakkFestivalsjefRiddu Riđđu festivála

Tel:46950573

Bilder

Riddu Riđđu og Senter for Nordlige folk deler ut Buošši-prisen 2024 til Hege Renate Nilsen på scenen, under åpningen av årets Riddu Riđđu festival.
Last ned bilde
Hege Renate Nilsen (midten) avbildet med juryen for Buošši-prisen, Sajje Solbakk festivalsjef på Riddu Riđđu, Svein Leiros daglig leder på Senter for Nordlig Folk, Bente Ovedie Skogvang styreleder på Riddu Riđđu, og Camilla Brattland styreleder for Senter for Nordlige Folk.
Last ned bilde

Om oss

Riddu Riđđu Festivàla er en internasjonal urfolksfestival, som årlig finner sted i Kåfjord kommune i Nord-Troms. Festivalen er utendørs, og har programtilbud for hele familien. Programmet inneholder verdensomspennende urfolksmusikk, kunst, teater og dans, ungdomsleirer med kunstneriske og politiske workshops, barnefestival, dagsaktuelle seminarer, omfattende kursprogram, film og litteratur.

Følg pressemeldinger fra Riddu Riđđu Festivála

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Riddu Riđđu Festivála på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Riddu Riđđu Festivála