Midt-Norge elsker norske jordbær

Det er høysesong for norske jordbær, og vi fyller gladelig handlekurven med de røde, søte fristelsene. Og i én landsdel går kjøpes det ekstra mye jordbær.

Høysesong for jordbær
Høysesong for jordbær REMA 1000 REMA 1000

– Våre butikker i Midt-Norge solgte desidert mest jordbær i 2023 – med 122 446 kilo, nesten 21.000 kilo foran andreplassen, som er Østlandet, og de ligger godt an i år også, sier Marit Myklestad, Kategori- og Innkjøpsdirektør for frukt og grønt hos REMA 1000

Norske bær i verdensklasse

– I 2023 solgte REMA 1000 totalt 1,9 millioner kurver med norske jordbær. Det kan vi takke dyktige og dedikerte norske jordbærbønder for, sier Marit Myklestad, Kategori- og Innkjøpsdirektør for frukt og grønt i REMA 1000.

De gode, søte jordbærene som er dyrket i Norge smaker ekstra deilig, takket være kjølige netter og lange dager med mye sollys. Samtidig som ulike sorter har ulik smaksegenskaper, påvirker værforhold også smaken. Sol gir søte bær, mens grått og kjøligere vær gir et syrligere og friskere bær.

– Nettopp dette med lokale værforhold og klima, gjør at smaksegenskapene og sortene som blir valgt varierer etter hvor bærene er produsert, avslutter Marit.

Godt rigget

Kjøpmann Børge Stamnes hos REMA 1000 Byåsen forsikrer at butikken har godt utvalg av jordbær.

– Vi vet at jordbær er viktig for kundene våre, og spesielt på sommeren, så nå fyller vi opp med et rikelig utvalg av norske jordbær i butikken. I tillegg har vi et bredt utvalg av andre viktige sommerprodukter til alltid lave priser, avslutter Stamnes.

Høysesong for jordbær
Marit Myklestad, Kategori- og Innkjøpsdirektør