Aktiv Eiendomsmegling

Over halvparten pusser opp før boligsalg – hovedgrunnen er å øke boligens attraktivitet og verdi

En ny undersøkelse fra InFact, gjennomført på vegne av Aktiv Eiendomsmegling, viser at over halvparten pusser opp boligen sin før salg. Resultatene fra Boligbytteundersøkelsen avslører også at hovedformålet er å øke boligens verdi og attraktivitet før salg.

En hånd som holder en malerull for å male en vegg.
– Ofte gir oppussing i en eller annen form uttelling i bedre pris for boligen, sier Karsten Onsrud, adm. direktør i Aktiv Eiendomsmegling.

På landsbasis viser undersøkelsen at 42,6 % av nordmenn solgte boligen som den var uten å gjennomføre noen form for oppussing. Imidlertid gjennomførte 34,3 % mindre kosmetiske endringer, mens 18,8 % gjennomførte en betydelig oppussing før salget. Totalt sett betyr dette at over halvparten foretar en eller annen form for oppussing før de selger boligen.

­– Oppussing er nesten alltid et tema boligselgere søker råd om. Noen foretar full oppussing før de legger boligen ut for salg, andre foretar kosmetiske endringer slik som å tapetsere eller male rom rett i forkant av fotografering og visning. Det kan være lurt, sier administrerende direktør Karsten Onsrud i Aktiv Eiendomsmegling.

Når det gjelder hovedformålet med oppussingen, viser undersøkelsen at 38,1 % av nordmenn pusset opp for å øke boligens verdi, mens 39,5 % ønsket å gjøre boligen mer attraktiv. Dette varierer mellom regionene. I Oslo pusset 60,0 % opp for å øke verdien, mens 55,2 % på Vestlandet og 43,5 % i Midt-Norge pusset opp for å gjøre boligen mer attraktiv.

– Det avhenger alltid litt av markedet, men ofte gir oppussing i en eller annen form uttelling i bedre pris for boligen, selv om det ikke alltid er sikkert at man tjener inn igjen større investeringer som bad og kjøkken. Det er historisk sterkest prisvekst i Oslo, det gjør også at det er her du får mest effekt verdimessig av en oppussing, mens det i en del andre deler av landet handler mer om å gjøre boligen attraktiv for å tiltrekke seg kjøpere generelt, sier Onsrud.

Undersøkelsen viser også aldersbaserte forskjeller. Blant de yngste (18-29 år) gjennomførte 30,8 % en betydelig oppussing før salg, mens tilsvarende tall for de eldste (65+) er 14,7 %. Samtidig er det de eldre som i størst grad selger boligen som den er, med 55,9 % i aldersgruppen 65+. Når det gjelder formålet med oppussingen, var det de yngste (18-29 år) som i størst grad oppga at de ønsket å øke boligens verdi (75 %), mens de eldste (65+) i større grad ønsket å gjøre boligen mer attraktiv (46,2 %).

– Yngre boligselgere har ofte mer energi og tid til å gjennomføre oppussingsprosjekter, mens eldre kanskje ikke ser behovet eller har muligheten til å gjøre omfattende oppussingsarbeid før salg. Det er også verdt å merke seg at de yngre ofte har et større ønske om å øke boligens verdi før salg, mens de eldre kanskje ikke ser det samme potensialet eller behovet for dette, sier Onsrud.

Undersøkelsen er landsrepresentativ og gjennomført av InFact i mars 2024 som automatisk telefonundersøkelse. 1231 personer er intervjuet.

Karsten Onsrud, adm. direktør i Aktiv Eiendomsmegling
En hånd som holder en malerull for å male en vegg.

Om Aktiv Eiendomsmegling

Aktiv Eiendomsmegling tilbyr tjenester innen salg og kjøp av bolig og fritidseiendom, verdivurdering, prosjektmegling og næringsmegling. Vi fokuserer på å gi kundene personlig oppfølging og en forutsigbar salgsprosess. Aktiv Eiendomsmegling er franchisekonsept for virksomhet innen eiendomsmegling. Kjeden består i 2023 av ca. 80 meglerkontorer i hele Norge.

Følg pressemeldinger fra Aktiv Eiendomsmegling

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Aktiv Eiendomsmegling på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Aktiv Eiendomsmegling