Norsk Hussopp Forsikring

Sjekk sengen og unngå veggedyrbekymring

Mange frykter å få veggedyr med hjem fra ferien. – Det kan være både kostbart og tidkrevende å bli kvitt dem. Det viktigste rådet for å unngå veggedyr er å sjekke sengen på overnattingsstedet med én gang, sier biolog og fagsjef Ragna Byrkjeland i Norsk Hussopp Forsikring.

Når du sjekker sengen for veggedyr skal du både se etter veggedyr og svarte prikker (veggedyrekskrementer). Norsk Hussopp Forsikring

Veggedyr er små insekter som suger blod, som i hovedsak oppholder seg i senger. De spres med bagasje og sommer er høysesong for spredning. Lav reisevirksomhet under pandemien ga nedgang i antall bekjempelser av veggedyr, men i 2022 og 2023 har antallet økt igjen. I fjor registrerte Folkehelseinstituttet nesten 2500 bekjempelser av veggedyr.

– Veggedyr er mest utbredt i storbyer, der folk bor tett og det er mange reisende, og det vanligste smittestedet er overnattingssteder. I fjor hørte vi skrekkhistorier fra Paris, om at veggedyr smittet på steder som metroen. Det skjer bare helt unntaksvis og du trenger ikke bekymre deg for veggedyr om du tar metroen i en storby. Men der du overnatter bør du ta noen forholdsregler, sier Byrkjeland.

Dette bør du gjøre

Veggedyr gjemmer seg i sømmer i madrassen på sengen, sprekker i sengerammen eller i sengegavler. Derfor er de vanskelig å få øye på. Om natten kommer de frem for å suge blod.

– Mitt beste råd er å ta deg tid til å se over sengen med én gang du kommer til rommet der du skal overnatte, før du pakker ut. Hvis du ikke finner tegn på veggedyr i eller rundt sengen, er det lite sannsynlig at de finnes andre steder i rommet, sier Byrkjeland.

Be om nytt rom

De aller fleste overnattingssteder har ikke veggedyr, men hvis du skulle være uheldig og havne på et sted med veggedyr, bør du be om å få et nytt rom.

– Hvis du bor på et hotell og oppdager veggedyr på rommet, er mitt råd å gå til resepsjonen og fortelle dem om det, og be om å få et nytt rom. På det nye rommet bør du ta den samme sjekken, sier biologen.

– Et overnattingssted som får en slik beskjed, burde sette pris på at gjester sier i fra. Hvis de har veggedyr, tar det kortere tid å få bukt med problemet hvis det er på kun ett eller noen få rom. Hvis veggedyrene får være der over tid, vil de spre seg til flere rom og bli et omfattende og kostbart problem, legger hun til.

Kan koste opp mot 50 000

Hvis du oppdager at du har bodd på et rom med veggedyr etter at du har overnattet der, bør du ta forholdsregler når du kommer hjem. Veggedyrbekjempelse kan koste mellom 25 000 og 50 000 kroner, avhengig av hvor hardt du rammes. Kontakt ditt forsikringsselskap for å få råd.

– Veggedyr dør av høy varme eller veldig kalde temperaturer over tid. Hvis du har en stor fryseboks som du kan legge hele kofferten oppi uåpnet, er det lurt å gjøre det. Hvis du ikke har fryseboks, men mistenker veggedyr, anbefaler vi at du pakker ut kofferten ute eller i et badekar. Tøy som kan vaskes på 60 grader bør rett til vask og andre tekstiler bør gjennomgås grundig, sier Byrkjeland.

Dette bør du sjekke i sengen på overnattingssteder

1. Løft på lakenet og se langs alle sømmer på madrassen.

2. Sjekk sengegavlen og andre steder det kan være hull der veggedyr kan gjemme seg.

3. Lys med lommelykt under sengen og sjekk sengerammen godt. Løft på madrass for å se under den.

Det du ser etter er veggedyr og svarte prikker (veggedyrekskrementer).

Her ser man veggedyr og ekskrementer på rammemadrass.

Følg pressemeldinger fra Norsk Hussopp Forsikring

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Hussopp Forsikring på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Hussopp Forsikring