IKT-streiken er avsluttet med viktige seiere

Etter tretten dager kunne EL og IT Forbundet avslutte streiken, etter at Abelia kom forbundet i møte på flere sentrale krav.

–  Gjennom streiken har vi oppnådd en avtale som vil føre til gode endringer for de som jobber på IKT-overenskomsten, og vil legge et godt grunnlag for lokalt samarbeid framover, sier forbundssekretær Geir Aasen i EL og IT Forbundet.

Over 300 av forbundets medlemmer har vært i streik siden torsdag 27. juni etter brudd i både forhandlingen i mai, og meklingen i juni. Dagens enighet gir et generelt tillegg på 7 kr/t, pluss et bransjetillegg på 3 kr/t. Minstelønnssatsene for 6 år er hevet med kr 33 000 for ufaglærte, og kr 41 000 for faglærte fra 2023-satsene.

Endringene i avtalen gir også blant annet forbedringer rundt lokale lønnsforhandlinger, kompetanseutvikling, beredskapsvakt, og kunstig intelligens. I tillegg skal EL og IT Forbundet og Abelia jobbe sammen mot neste hovedoppgjør for å finne en løsning på problemene med operatør-begrepet i avtalen.

– Vi hadde ikke fått til et godt resultat uten den stødige innsatsen og bidragene fra medlemmene – enten som streikevakter, organisatorer, tillitsvalgte eller vaffelstekere. De kan alle gå inn i ferien med god samvittighet og en enorm takk fra forbundet, sier Aasen.

IKT-overenskomsten omfatter 45 bedrifter og 1190 medlemmer.

Oppgjøret sendes nå ut til uravstemning blant medlemmene.

EL og IT Forbundet har 43 000 medlemmer og er en landsomfattende sammenslutning som organiserer lønnstakere innenfor IKT-, energi- og elinstallasjonsbransjen.