Statens vegvesen

Moderne og trafikksikker veg åpnet

Del

Onsdag 10. juli ble det satt trafikk på de siste 4 kilometer av nye E6 som er under bygging i Grong og Namsskogan kommune.

Asfalten produseres på stedet med stein som er sprengt ut av veglinja og knust asfalt (gjenbruksasfalt) som tas fra gamle E6 når denne bygges om til skogsveg.
Asfalten produseres på stedet med stein som er sprengt ut av veglinja og knust asfalt (gjenbruksasfalt) som tas fra gamle E6 når denne bygges om til skogsveg. Statens vegvesen

Strekningen Fjerdingen - Folmervegen på 6 km ble åpnet i fjor høst. Ny bru over Grøndalselv inkludert omtrent 1 km med veg ble åpnet for noen uker siden. Ny bru over Fjerdingelva ble åpnet allerede tilbake i 2021.

Dermed er det totalt åpnet 12 km med ny E6.

Mye bedre linjeføring

Dette betyr at en ulykkesbelastet strekning er byttet ut med en moderne og trafikksikker veg. Den nye vegen er 9 meter bred, og har forsterket midtoppmerking (rumlefelt). Den har også mye bedre linjeføring enn den gamle vegen, det vil si slakere svinger og mindre stigning.

Vegen er planlagt for 90 km/t, men inntil alt av sideterreng er ferdigstilt utpå høsten i år vil fartsgrensa være 80km/t. Entreprenørene tar nå tre uker med ferie hvor det vil være lite aktivitet på anlegget.

Letnes Entreprenør har hatt den største kontrakten med bygging av 10 km med ny E6. Bygging av bruer over Fjerdingelva og Grøndalselv med noe tilstøtende veg er utført av Peab Anlegg med Austad Maskinstasjon som underentreprenør på grunnarbeidene.

Les mer om E6 Fjerdingen-Grøndalselv og det overordna prosjektet E6 Grong–Nordland grense

Kontakter

Bilder

Asfalten produseres på stedet med stein som er sprengt ut av veglinja og knust asfalt (gjenbruksasfalt) som tas fra gamle E6 når denne bygges om til skogsveg.
Asfalten produseres på stedet med stein som er sprengt ut av veglinja og knust asfalt (gjenbruksasfalt) som tas fra gamle E6 når denne bygges om til skogsveg.
Last ned bilde
Ny og gammel bru over Grøndalselv. Den gamle brua som er til venstre på bildet skal rives etter sommerferien.
Ny og gammel bru over Grøndalselv. Den gamle brua som er til venstre på bildet skal rives etter sommerferien.
Last ned bilde
Ny E6 til venstre i bildet. Gamle E6 til høyre i bildet gjøres om til driftsveg for skogbruket. Asfalten tas av og veien snevres inn.
Ny E6 til venstre i bildet. Gamle E6 til høyre i bildet gjøres om til driftsveg for skogbruket. Asfalten tas av og veien snevres inn.
Last ned bilde
Nytt kryss ved Grøndalselv. Asfaltering pågår på fylkesveg 764 til Skorovass og Lassemoen. Avkjøring blir på vestsiden av ny E6, og fylkesvegen østover til Skorovass føres over E6 på brua midt i bildet. Bygges også ny bussholdeplass i tilknytning til fylkesvegen.
Nytt kryss ved Grøndalselv. Asfaltering pågår på fylkesveg 764 til Skorovass og Lassemoen. Avkjøring blir på vestsiden av ny E6, og fylkesvegen østover til Skorovass føres over E6 på brua midt i bildet. Bygges også ny bussholdeplass i tilknytning til fylkesvegen.
Last ned bilde

Lenker

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye