ECOsubsea satser i Singapore med 35 millioner kroner fra Innovasjon Norge

Det er et klima- og miljøproblem at skipsskrog ikke blir renset ofte og skånsomt. Etter å ha fått et vekstlån på 35 millioner kroner av Innovasjon Norge, skal ECOsubsea fra Austevoll bygge opp sin skrogvaskløsning i Singapore havn.

En fjernstyrt vaskerobot rengjør skroget til et skip som ligger til kai.
ECOsubsea sin vaskerobot i aksjon på en skipsside som ligger til kai. ECOsubsea

– ECOsubsea kan sikre seg en posisjon som globalt markedsledende innen skrogvask. Den nye teknologien legger til rette for langt hyppigere skrogvask, som gir mindre skade på miljøet og reduserer klimagassutslipp. Dette er et nyskapende prosjekt med stort potensiale, som kan ha stor betydning for norsk verdiskapning, sier administrerende direktør Håkon Haugli i Innovasjon Norge.

Vekstlån gis til selskaper som har konkrete planer om å vokse utenfor Norge, men som mangler sikkerhet for å kunne oppnå fullgod bankfinansiering.

– Dette lånet gir oss muligheten til å utvide vår virksomhet, bringe vår miljøvennlige teknologi til flere markeder og gjøre shippingbransjen mer bærekraftig. Vi er stolte over at Innovasjon Norge fremdeles ser et vekstpotensial i ECOsubsea når vi nå etablerer oss i verdens nest største havn, sier administrerende direktør Tor Østervold i ECOsubsea.

Oppgradert vaskerobot skal hindre forsinkelser

Fra sin base i Austevoll i Vestland har ECOsubsea i over et tiår samarbeidet med redere, malingsprodusenter, havner og myndigheter for å utvikle en innovativ, bærekraftig løsning for rengjøring av fartøyskrog: En fjernstyrt undervannsfarkost rengjør skipsskrog ved at maskinen beveger seg bortover skroget under vannoverflaten. Som en støvsuger samler roboten opp all begroing. Dette blir levert som spesialavfall hvor det også kan omdannes til biogass.

Med vekstlånet fra Innovasjon Norge skal ECOsubsea skalere opp løsningen sin. Ved hjelp av sin neste generasjon vaskerobot som er ti ganger raskere enn tradisjonelle løsninger skal de løse vaskebehovet for verdens største skip mens de ligger til bunkring. I dag kan skip bli forsinket med inntil 24 timer på grunn av vasking. Dette skal de unngå med ECOsubseas løsning. Innovasjon Norges vekstlån skal støtte igangsetting og kommersiell drift av dette i Singapore havn.

Kan kutte 10 millioner tonn CO2

Gevinsten er langt flere renere skip, som bruker mindre drivstoff. ECOsubsea mener løsningen alene kan bidra til en årlig besparelse på 10 millioner tonn CO2. Fordi ECOsubsea også samler opp avfallet fra rengjøringen spares havet for giftstoffer, tungmetaller og mikroplast, samtidig som man unngår spredning av uønskede arter.

– ECOsubsea vil bruke vekstlånet fra Innovasjon Norge til å øke takten på selskapets vekst og tilstedeværelse på det globale markedet for å møte den stadig voksende etterspørselen etter miljøvennlige løsninger hos shippingbransjen. ECOsubsea vil nå styrke laget med nye ansettelser og øke tempoet rundt arbeidet med internasjonaliseringen av denne verdensledende teknologien fra Norge, sier Østervold.

Fakta om ECOsubsea:

• ECOsubsea tilbyr en avansert skrogvaskløsning som er skånsom mot skipenes bunnstoff, effektiv mot begroing og reduserer skipenes drivstofforbruk og Co2-utslipp.
  • Ved bruk av fjernstyrte undervannsfartøyer, fanger ECOsubseas patenterte teknologi opp begroingsrester gjennom et lukket system, som sikrer overholdelse av miljøforskrifter og unngår spredning av uønskede arter.
  • I over et tiår har ECOsubsea samarbeidet med skipsredere, havner og miljømyndigheter for å levere en bærekraftig og verdensledende skrogvaskløsning.

En fjernstyrt vaskerobot rengjør skroget til et skip som ligger til kai.
ECOsubsea sin vaskerobot i aksjon på en skipsside som ligger til kai.
En fjernstyrt vaskerobot rengjør skroget til et skip som ligger til kai.
ECOsubsea sin vaskerobot i aksjon på en skipsside som ligger til kai.
ECOsubsea sin vaskerobot blir løftet av en bil mens en ansatt står og følger med.
Portrettbilde av administrerende direktør Tor Østervold i ECOsubsea
Administrerende direktør Tor Østervold i ECOsubsea.
ECOsubsea sin fjernstyrte vaskerobot rengjør skroget til et skip som ligger til kai.
ECOsubsea sin vaskerobot i aksjon på et skip som ligger til kai.
Håkon Haugli, administrerende direktør i Innovasjon Norge.