Mesta bygger elektrisk vei
Landets første elektriske vei er bygd av Mesta. Nå skal busser i Trøndelag teste veien med induktiv lading.

Et prøveprosjekt med elektrisk vei rulles nå ut i Trondheim. Dette kan elektriske busser selv på energikrevende busslinjer, altså der det kan være bratt, kaldt og vanskelig å sette opp en vanlig ladeinfrastruktur.
- Å bygge en elektrisk vei er en viktig erfaring for Mesta og nyttig for mulighetene framover, sier prosjektleder Steffen Haugen. Målet med prosjektet er å undersøke induktiv lading på bussruter. Induktiv lading er der energien overføres trådløst fra et felt under veidekket til kjøretøyet. Dette skal skje under fart. Målet med prosjekter er å gjøre det mulig med elektriske busser også under krevende vinterforhold i Trøndelag.
Kort og intens byggeperiode
I løpet av to uker bygde Mesta den om lag 80 meter lange veien. Korte frister, uventede grunnforhold og en del justeringer underveis satte mannskapet på prøve.
- Tett samarbeid med byggherre og en stor og iherdig innsats fra våre ansatte, gjorde dette til en god og verdifull erfaring for oss, sier Steffen Haugan.
Gode skussmål
Prosjektleder i Atb, kollektivselskapet i Trøndelag, Pål Preede Revheim, understreker at de er godt både med samarbeid og kommunikasjon underveis.
- De involverte fra Mesta har vært dyktige fagfolk som har kommet med gode innspill og forslag til løsninger på det som har dukket opp av utfordringer underveis. Dette har vært viktig for at vi klarte å holde framdriften i et prosjekt med en stram tidsplan.
Den elektriske veien skal nå settes i drift på bussdepoet på Kvenildstrøa på Sandmoen, sør i Trondheim. Det er det svenske selskapet Electron som leverer den nye teknologien.
Internasjonal uttesting
- Vi har satt opp tilsvarende testvei på Gotland, og har testprosjekter i gang blant annet i Tyskland og Frankrike, forteller regiondirektør i Norden, Håkan Sundelin i Electreon. Ladeplatene som hver gir 30 kilowatt ble lagt ned på asfalten, før ny asfalt ble lagt oppå. Dermed er det ikke mulig å se at dette er en vei med lading.
Underveis i prosjektet vil det bli en kontinuerlig overvåkning og datainnsamling for å vurdere energioverføringen og effekten av snø og is på systemet. Prøveperioden er fra august 2024 til
utgangen av 2025.
Muligheter for Mesta
- Mesta er hele tiden på jakt etter ny teknologi og nye utfordringer. Dette er et godt eksempel på hvordan Mesta som entreprenør kan påta oss nye og framtidsrettede oppgaver, sier konstituert konsernsjef Tonje Jensen.
Byggingen
Mestas arbeid handlet om å legge til rette for selve veien, mens Electreon hadde ansvaret for installeringen av ladeinfrastrukturen. Bussene vil i prøveprosjektet kjøre på en vei som er asfaltert og ser ut som en helt vanlig vei. Først ble gamle masser på strekningen fjernet, og det ble lagt et underlag for asfalten. Deretter ble det skåret slisser til ledningene og platene som er selve ladeelementene. Når bussen kjører over veien, er det mottakeren i bussen som vil avgjøre hvor mye den lader.
- Her var det mange elementer og detaljer som skulle på plass underveis, sier anleggsleder Anette Sørstrand som holdt i trådene under de hektiske ukene i prosjektet.
Tester kontinuerlig ladeeffekt
Målet for prøveprosjektet er å teste den kontinuerlige ladeeffekten mens bussen kjører. Dette er en nyskapende teknologi som kan være et alternativ til dagens mest bruke busslading som er endepunktlading eller pantograf. Og fordi ladeplatene ligger i veibanen er det et eget poeng å finne ut om været har betydning for ladeeffekten. Vil salt, snø og is på vinterstid ha en betydning, eller spiller det mindre rolle? Prøveprosjektet vil blant annet handle om å finn ut hvordan disse forholdene spiller inn.
Disse er med på prosjektet:
Prøveprosjektet elektrisk vei er det første som testes i Norge, i samarbeid med Miljøpakken og Trøndelag fylkeskommune https://www.trondelagfylke.no/
Prosjektet er finansiert gjennom Miljøpakken https://miljopakken.no/ og
Enova https://www.enova.no/
Byggentreprenør er Mesta, som samarbeider med leverandøren av ladeutstyret, Electreon https://electreon.com/projects om bygging av infrastrukturen i veien.
Elektrisk vei bygges nå flere steder. Sjekk ut disse: https://electreon.com/projects
Har du spørsmål til hvordan teknologien virker. Her er noen svar: https://electreon.com/technology/faqs

Kontakter
Hulda TronstadPresseansvarligMesta
Tel:99 26 18 16hulda.tronstad@mesta.noOm oss
Mestas samfunnsoppdrag er viktig og vesentlig: Vi skal sørge for at du kommer deg trygt fram – hver dag.
Følg pressemeldinger fra Mesta
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mesta på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mesta
Himalaya-salt på norske veier1.4.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
Fra i dag bruker veientreprenøren Mesta Himalaya-salt på veiene. Saltets unike egenskaper skal optimalisere kjøreforholdene for norske bilister.
Ny rekord fra Mesta: Nå med elektrisk pickup31.3.2025 08:50:00 CEST | Pressemelding
Reduserte utslipp og klimakrav i kontrakter har gitt kjøpsrekord av den elektriske pickupen, Ford Lightning. Nå kjøper Mesta 35 stykker. Og det stopper ikke der.
Personbiler skal gi Mesta friksjonsdata19.2.2025 08:55:00 CET | Pressemelding
Det er bilene som ruller på veien som forvalter sannheten om hjulene spinner på grunn av glatt føre. Mesta tar nå i bruk friksjonsdata fra 30.000 personbiler til å bedre kvaliteten på vinterdriften.
Mesta satser i Sogndal17.2.2025 09:05:00 CET | Pressemelding
Mesta har inngått avtale om nye kontorlokaler i Sogndal. Det nye kontoret betyr samlokalisering av to avdelinger med en omsetning på 2,5 milliarder årlig.
Mesta vinner storkontrakt for Nye Veier29.1.2025 13:24:19 CET | Pressemelding
Mesta har vunnet veidriftskontrakt på E6, E18 og E 39 til en verdi av inntil 1, 2 milliarder kroner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom