Eidsiva kjøper fibervirksomhet i Oslo: - Styrker posisjonen innen digital infrastruktur

Eidsiva styrker sin posisjon innen digital infrastruktur, gjennom kjøp av Hafslund Fiber. Kjøpet befester Eidsiva sin posisjon som en ledende leverandør av mørk fiber på Østlandet.

Ola Børke, Direktør i Eidsiva Bredbånd

– Kjøpet av Hafslund Fiber er en naturlig del av vår satsning på å tilby en trygg og robust digital infrastruktur. Vi har allerede bygget ut et fibertilbud i Innlandet og Bærum, og styrker med dette vår geografiske tilstedeværelse. Vi skal være med å bygge Norges digitale grunnmur, sier konsernsjef Henning Olsen.

Offensiv satsning

Hafslund Fiber har på kort tid posisjonert seg i Oslo og bygget ut et omfattende fibernettverk. Administrerende direktør i Eidsiva Bredbånd, Ola Børke, har store ambisjoner for videre satsning.

– Vi har et viktig samfunnsoppdrag med å levere kritisk infrastruktur innen energi, telekommunikasjon og datasenterkapasitet. Første steg er å koble vårt fibernett i Bærum med infrastrukturen i Oslo. Deretter skal vi sette fart på utbyggingen av fibernettet til større deler av Østlandet, sier Børke.

Børke påpeker viktigheten av at det finnes et operatørnøytralt tilbud for mørk fiber.

– Et slikt tilbud på mørk fiber, hvor alle kan kjøpe fiberkapasitet, er viktig i et bærekraftperspektiv. Spesielt i områder som er krevende med tanke på utbygging, sier Børke.

Lokal tilhørighet

Eidsiva kjøper 100 prosent av aksjene i Hafslund Fiber, og overtar kunder, infrastruktur og ansatte.

– Vi er fornøyde med at vi kan gjennomføre oppkjøpet hvor de ansatte blir med videre i satsningen Fiber er byggesteinen i arbeidet med å sikre Norges digitale verdier i årene fremover. Da er vi avhengig av kompetente ansatte som har lokal kunnskap, sier Børke

– Vi er stolte av den fantastiske utviklingen Hafslund Fiber har hatt siden oppstarten. Selskapet kan skilte med en svært solid markedsposisjon og er likevel preget av en herlig gründerånd og en sterk utfordrervilje. Nå er tiden inne for å gi selskapet og dets ansatte mulighet for videre vekst med nye eiere, sier administrerende direktør Knut Inderhaug i Hafslund Celsio.

Fakta om oppkjøpet:

• Eidsiva kjøper 100 prosent av aksjene i Hafslund Fiber. Kjøpet inkluderer nåværende infrastruktur, kunder og ansatte.
  • Kjøpet etablerer Eidsiva som ledende leverandør av mørk fiber i Oslo, Bærum og tilgrensende områder.
  • Eidsiva er Norges største regionale energi- og telekomkonsern, og eies av Hafslund, Innlandet Energi Holding AS og Åmot kommune. Eidsiva Energi AS er morselskapet i Eidsiva-konsernet, som også består av Elvia, Eidsiva Bredbånd, Eidsiva Bioenergi og Eidsiva Vekst.
  • Hafslund Fiber tilbyr skreddersydde og markedsledende løsninger innen mørk fiberstruktur i Oslo-området.
  • Eidsiva Bredbånd disponerer i dag om lag 30 000 km med fiberlinjer i Norge. I tillegg utvikler selskapet tjenester innen telekom, sikkerhet, IoT og datasenter.
  • Mørk fiber er fysiske fiberkabler som kan leies av operatører og andre profesjonelle aktører uten at de er koblet til fibereierens transmisjonssystemer.

Henning Olsen, Konsernsjef Eidsiva
Ola Børke, Direktør Eidsiva Bredbånd
Knut Inderhaug, Administrerende direktør Hafslund Celsio

Eidsiva er Norges største regionale energi- og telekomkonsern, med virksomhet i Innlandet, Oslo, Akershus og Østfold. Selskapet eies av Hafslund, Innlandet Energi Holding AS og Åmot kommune. Eidsiva-konsernet leverer samfunnskritisk infrastruktur som strøm, telekommunikasjon og varme, og har nærmere 1 300 medarbeidere innen nett, bredbånd og bioenergi.