Fotball-EM får mobilnettet til å koke

(Fornebu, 7. juli 2024) Store idrettsarrangement fortsetter å gi trafikkrekord i Telenors mobilnett. Under fotball-EM har totaltrafikken i nettet vært 40 prosent høyere enn toppene i fjor sommer. TV-strømming er 700 prosent over normalen.

Trafikktoppen i Telenors mobilnett ble nådd under kvartfinalen mellom England og Sveits. Bildet er fra forrige EM. Foto: Martin Fjellanger

– Ja, det er riktig å si at nettet koker nå, men i positiv forstand, sier dekningsdirektør Bjørn Amundsen om trafikktallene i Telenors nett de siste ukene. Med ekstraomganger og straffespark har det tatt helt av under fotball-EM. I tillegg trekker årets Tour de France også opp trafikken.

Totaltrafikken i nettet er 40 prosent høyere enn de største toppene i fjor sommer. De siste dagene har det vært trafikk som er 20 prosent høyere enn rekordtrafikken i påska og omkring langhelgene i mai, forteller dekningsdirektøren.

Det er liten tvil om at det er fotballkampene som drar opp trafikken. Strømming av NRK og TV 2 har vært opp mot 700 prosent over trafikktoppene på en vanlig dag. Trafikktoppen så langt kom i kvartfinalen mellom England og Sveits lørdag, som ble avgjort på straffespark.

– Så langt ser det ut som både strømmetjenester og mobilnettet er godt dimensjonert for å ta unna rekordtrafikken. Alt burde derfor ligge til rette for gode kundeopplevelser for alle som er på farten i sommer med Telenor-dekning, sier Amundsen.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Bjørn Amundsen, dekningsdirektør Telenor Norge, e-post: ba@telenor.no,
mobiltelefon: 900 21 000