Unngå denne ferie-svindelen
1 av 2 nordmenn oppgir at de logger på gratis Wi-Fi når de er på ferie. - Det kan kriminelle utnytte. På få minutter kan de stjele passord og personlig informasjon, forklarer Telenors etiske hacker, Daniel Christensen. Les mer om hvordan du kan beskytte deg her.
Skal du ut og reise i sommer, kan det være lurt å være litt ekstra oppmerksom hvis du logger på gratis Wi-Fi. Det er nemlig ingen garanti for at sikkerheten er like god som på hjemmenettet ditt.
Selv om det er ferietid er de fleste av oss fortsatt ofte på nett. Vi leser e-post, er innom sosiale medier og sjekker nettbanken ofte i løpet av sommeren. Mange benytter seg derfor av gratis gjestenettverk når de er på reisefot.
Ifølge en undersøkelse YouGov har gjort for Telenor, svarer 51 prosent at de logger seg på gjestenett på for eksempel hoteller, kaféer og restauranter når de er på ferie. Blant unge mellom 18-29 år er andelen enda høyere. Her svarer hele 60 prosent at de takker ja til tilbud om gratis Wi-Fi om sommeren.
Gavepakke til kriminelle
– Offentlige nettverk kan være praktiske, men de kan også være gavepakker til kriminelle, sier Daniel Christensen, etisk hacker i Telenor.
Selv om et nettverk er beskyttet med passord, regnes det likevel som åpent dersom alle kjenner til passordet. Slik er det gjerne på hoteller, restauranter og flyplasser. Dette gjør det enkelt for kriminelle å få innpass.
Kan få tilgang på ti minutter
– En annen viktig grunn til at du bør passe ekstra på når du bruker åpne nettverk, er at rutere på slike steder ofte er dårlig beskyttet og relativt enkle å hacke, påpeker Christensen.
Med tilgang til ruteren kan hvem som helst følge med på alt av trafikk som sendes via nettverket.
– Dersom ruteren fremdeles er utstyrt med standardpassordet som fulgte med fra produsenten, kan man som regel få tilgang til den på rundt ti minutter. Da kan man infisere ruteren, slik at man kan følge med på trafikken og skaffe seg oversikt over de ulike enhetene på nettverket, sier Christensen og legger til:
– De fleste nettsider krypterer dataene som sendes via nettverket. En hacker med tilgang til ruteren kan imidlertid viderekoble deg til en falsk nettside via pop-ups eller når du skriver inn bestemte adresser i søkefeltet. Herfra kan de enkelt hente ut brukernavn og passord.
Avslører informasjon om mobilen eller nettbrettet ditt
Det er imidlertid ikke bare brukernavn og passord hackerne kan være på utkikk etter. Når du logger deg på et nettverk avsløres det også opplysninger om enheten din, noe som kan gi de kriminelle verdifull informasjon
– Ved hjelp av dataene som deles med ruteren, kan man få ganske mye informasjon om enheten du er tilkoblet med. Ser de kriminelle at det for eksempel befinner seg fine, dyre nettbrett på et hotellrom, kan det derfor brukes til planleggingen av innbrudd. Står passordet til nettverket på en lapp i resepsjonen, kan i prinsippet hvem som helst få tilgang og følge med når det kommer gjester med dyre enheter, sier Christensen.
Bruk mobilnettet eller VPN
Christensen sier at en grei regel er å alltid bruke mobilnett og roaming når du skal bruke apper og sjekke nettsider der du oppgir sensitiv informasjon som nettbanken eller e-post.
– På mobilnettet er all trafikk kryptert uansett, så her er du trygg. Har du mulighet til å bruke dataroaming når du er på ferie, er dette ofte den beste og tryggeste løsningen.
Har du ikke mulighet til å bruke data eller vil streame eller laste ned store datamengder, anbefaler Christensen å skaffe seg VPN før du logger på Wi-Fi. VPN står for virtuelt privat nettverk, og gir deg en trygg linje å surfe på når du logger på åpne trådløse nett.
– Med VPN sørger du for at all data som sendes fra enheten er kryptert og at ingen kan spore enheten din, avslutter han.
FAKTA:
Dette bør du tenke over dersom du logger deg på åpne gjestenett:
- Gir det mening at du blir tilbudt gratis Wi-Fi på akkurat dette stedet? Kan det være en baktanke?
- Slipper du å logge inn eller registrere deg bør du være på vakt.
- Vær obs dersom du ledes til en side (skyggeside) der du blir bedt om å oppgi brukernavn, passord, kortinformasjon eller andre personsensitive opplysninger.
- Blir du tilbudt to eller flere nett med samme eller lignende navn? Ofte har tilbyder kun ett gjestenettverk. Derfor bør du se nøye på listen over nettverk du blir tilbudt.
Nøkkelord
Kontakter
PressetelefonKun til bruk for journalister
Tel:800 80 900Bilder
Om Telenor Norge
Telenor Norge AS er landets største leverandør av telekommunikasjon og digitale tjenester. Vår infrastruktur er grunnmuren i digitaliseringen av Norge med dekning og hastigheter i verdensklasse. Våre tjenester og produkter bidrar til økt produktivitet og gir tilgang til alt av digitalt innhold. Vår sikkerhets- og beredskapsorganisasjon jobber døgnkontinuerlig med å trygge våre kunder, og vi tar et særlig samfunnsansvar for å skape trygghet for barn og unge på nett.
Vi har 3300 medarbeidere fordelt på rundt 20 kontorer i hele Norge. Vi er en del av Telenor Group, som har virksomhet i Norden og Asia. Hovedkontoret vårt ligger på Fornebu i Bærum.
Les mer om Telenor Norge på www.telenor.no
Følg pressemeldinger fra Telenor Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Telenor Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Telenor Norge
Operatørsamarbeid stopper enormt med telefonsvindel10.12.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
(Fornebu, 9. desember 2024) En ny måte å dele data om mistenkelige anrop mellom teleoperatørene Ice, Telia og Telenor vil redusere svindelanrop og såkalt spoofing mot norske mobilkunder drastisk.
Telenor utsetter stengning av 2G-nettet til 31.12 20275.12.2024 14:53:00 CET | Pressemelding
(Fornebu, 05.12.2024) Telenor Norge har besluttet å utsette stengningen av sitt 2G-nett til 31.12 2027. Med dette ønsker Telenor å sikre en best mulig overgang til nyere teknologi spesielt for helse- og omsorgstjenester, først og fremst trygghetsalarmer. Utsettelsen gir selskapet i tillegg bedre muligheter til å ivareta egne sluttkunder i perioden.
Hendelsesrapport oversendt Nkom21.11.2024 15:48:37 CET | Pressemelding
Telenor har sendt over sin hendelsesrapport til Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) etter forrige ukes problemer med nødmeldingstjenesten. De foreløpige analysene peker på tre hovedgrunner til at problemene oppsto.
Mobilproblemene rettet13.11.2024 17:01:50 CET | Pressemelding
Tiltakene som er blitt iverksatt for å løse sitasjonen har hatt ønsket effekt, og alle tjenestene våre fungerer som normalt. Vi fortsetter å følge situasjonen nøye.
Oppdatering om mobilproblemer13.11.2024 12:19:04 CET | Pressemelding
Ny status på situasjonen, klokken 14:45, 13.11.2024: Vi har tidligere meldt at anrop til nødnumre går som normalt, men vi ser dessverre at enkelte kunder fortsatt kan oppleve forsinkelser. Vårt råd fra tidligere gjelder ennå: Hold linjen og vent til du blir oppkoblet når du ringer til 110, 112 og 113. For vanlige taleanrop: Vi ser en bedring i situasjonen, men feilen er fortsatt ikke løst. Vi fortsetter arbeidet med å løse problemene. Tidligere melding: - Telenor-kunder opplever for øyeblikket forsinkelser på tale. SMS og mobildata fungerer som normalt. Feilen skyldes et strømbrudd på en av sentralene våre. Vi ser en bedring i situasjonen, og fortsetter arbeidet med å rette opp i feilen, sier Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor Norge. Kunder kan oppleve at det tar tid å komme igjennom til nødetater. Et tips er å holde linjen og ha tålmodighet før man blir koblet opp. Telenor beklager ulempene disse problemene har ført til. For mer informasjon, kontakt anders.krokan@telenor.no el
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom