Res Fornybar Norge

– Norge kan fortsatt vinne kappløpet

Fornybarselskapet RES sin nye toppleder i Norge, Eli Wærum Rognerud, er glad for at regjeringen har sendt ut forslag på høring til støtteordning for flytende havvind.

– Til tross for forsinkelse, har Norge fortsatt enestående muligheter til å bli ledende på flytende havvind, sier hun.

RES og konsortiet Siravind vil være en av søkerne for utbygging av flytende havvind i Norge. Sammen med norske Zephyr og internasjonale partnere utvikler RES og Siravind nå systemer for effektiv serieproduksjon av flytende havvindmøller.

– Vi ser at andre land har betydelig forsinkelser på sine flytende havvind-prosjekt. Det gjør at Norge fortsatt kan ha håp om ta en lederposisjon i utviklingen av denne teknologien. Vi tror havvind, inkludert flytende havvind, blir helt avgjørende for fremtidig kraftproduksjon og løsningen på energikrisen i verden, sier Eli Wærum Rognerud.

Hun ble hentet fra Innovasjon Norge til stillingen som administrerende direktør for RES norgeskontor. Rognerud påpeker hvor avgjørende det var at energiminister Terje Aasland i forrige uke sendt ut høringsforslaget for støtteregime for flytende havvind.

Ny fart

– Norge var svært tidlig ute med verdens første flytende havvindturbin i 2009, men siden har det gått ganske sakte, og det er knyttet stor usikkerhet til kostnadsbildet på flytende vind. Derfor var det så viktig at regjeringen har holdt tidsplanen og sendte ut forslaget til støtteordninger som lovet. Denne prosessen vil sette ny fart på havvindplanene i Norge, sier Eli Wærum Rognerud.

Det var forrige fredag at energiminister Terje Aasland sendte på høring et forslag til støtteordning for flytende havvind i områdene Vestavind B og Vestavind F, inkludert Utsira Nord. Høringsfristen er satt til 23. august og etter det skal regjeringen bestemme seg for hva som blir det endelige støtteregimet.

Innspill

– Dette blir viktig sommerlektyre for hele havvindbransjen og vi skal komme med våre innspill. De store kostnadsøkningene for hele bransjen og tidligere utsettelser har skapte en usikkerhet om Norge var i rute for å utvikle flytende havvind. Med disse signalene fra regjeringen er prosessen tilbake på skinnene, sier Eli Wærum Rognerud.

Hun representerer et av verdens største, uavhengige fornybarselskaper og sier at bransjen er avhengig av forutsigbarhet for å komme i gang med de store investeringene som kreves for havvind.

Kostnader

Høringsnotatet fra regjeringen inneholder nye og øke kostnadsanslag for flytende havvind.

– Det overrasker ikke oss og derfor er et solid støtteregime viktig. Samtidig er det helt avgjørende for å lykkes med havvind at bransjes sørger for innovasjon og produksjonsløsninger som på sikt kutter kostnadene vesentlig. Og ikke minst er det viktig at de som utvikler havvind i Norge sørger for en solid lokal forankring og trygge og fremtidsrettede arbeidsplasser her i landet. Her mener vi at Siravind bidrar med gode løsninger, sier Wærum Rognerud.

Følg pressemeldinger fra Res Fornybar Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Res Fornybar Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Res Fornybar Norge