18 prosent lar være å reise fordi de mangler en reisepartner - 4 grunner til å reise alene

Verden rundt oss påvirker våre reisemønstre, men det gjør også vår indre verden, viser Tickets Kantar SIFO-undersøkelse. Hele 18 prosent oppgir at de ville reist mer i 2024 hvis de bare hadde hatt noen andre å reise med. Ticket lister opp grunner til å våge å reise alene, slik at manglende selskap ikke skal hindre deg fra minneverdige reiseopplevelser.

• At hele 18 prosent oppgir at de ønsker å reise, men avstår på grunn av at de mangler en reisepartner – er litt trist. Tenk så mange fine opplevelser som går til spille, når det kan være fantastisk å faktisk reise alene i stedet for å vente på den rette medreisende. Om flere våget å prøve, tror jeg mange ville innsett fordelene. Og kanskje til og med finne en reisepartner på stedet, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef i Ticket.

Her er noen fordeler med å våge å dra på en reise uten reisefølge, selv om det kan føles skremmende og uvant.

1. Du velger selv når du vil være sosial eller ikke Å reise med selskap kan være utviklende for forholdet – eller belastende. Når behovet for alenetid melder seg, er det betydelig lettere å trekke seg tilbake hvis du ikke deler rom med noen. Når det sosiale behovet øker, er folk generelt mer åpne når de er på reise enn hjemme, og du kan skape nye vennskap.

2. Du slipper å inngå kompromisser med dine reiseplaner Jo færre personer i ditt reisefølge, desto færre viljer. Du kan være mer spontan og slipper å gå på akkord med hvordan akkurat din perfekte ferie skal se ut – etter dagsform og lyst akkurat den dagen. Ta en lang sovemorgen, spis en sen middag eller avlys alle dagens planer, du bestemmer.

3. Du blir mer oppmerksom på omgivelsene Når du reiser alene, frigjøres mer tid til refleksjon og til å ta inn omgivelsene. Du kan lettere komme ned i gir, og blir ikke distrahert av andres synspunkter eller viljer. Du blir også den som må lære deg veien til stranden, restauranter og hotellet, noe som gjør at du tar inn flere detaljer.

4. Du vokser som menneske Hvis du tidligere har vært nervøs og bekymret for å reise alene, men tar steget og prøver, vil du vokse som menneske. Situasjoner som du må løse på egen hånd kan oppstå, og når du merker at det faktisk går, vil selvtilliten øke.

Oppdagelseslysten øker – stadig flere ønsker å besøke nye reisemål4.6.2024 09:30:00 CEST | Pressemelding

Nordmenn er glade i sol- og badeferier, og den viktigste grunnen til å reise utenlands er for å få sol og varme. Etter pandemien har vi prioritert velkjente reisemål fremfor å oppdage nye, en trend som nå ser ut til å avta. 36 prosent oppgir at den viktigste grunnen til å reise er å oppdage nye reisemål, og 22 prosent prioriterer eventyrreiser fremfor annen reising. Dette ifølge Tickets Kantar SIFO-undersøkelse.

Vi velger bort sommerreisen til fordel for lavsesong.10.5.2024 09:30:00 CEST | Pressemelding

Reiselysten er fortsatt høy og 64 prosent oppgir at de kommer til å reise utenlands på ferie i år, mot 45 prosent som oppga det samme i 2023. I år er det imidlertid 44 prosent (av de 64 %) som planlegger å reise i sommerferien, mot 50 prosent i fjor og 78 prosent før pandemien, ifølge reisebyrået Tickets siste Kantar SIFO-undersøkelse. Dette viser en trend om at vi ønsker å reise utenfor høysesongen og heller spre reisene mer utover året.