Atea er blant verdens mest bærekraftige selskaper

IT-selskapet Atea er anerkjent som et av verdens 500 mest bærekraftige selskaper av TIME Magazine og analyseselskapet Statista.

Nelly Flatland, bærekraftsdirektør i Atea

TIME Magazine har i samarbeid med analyseselskapet Statista kåret de mest bærekraftige selskapene i 2024. De har vurdert over 5000 av verdens største og mest innflytelsesrike selskaper, basert på omsetning, markedsverdi og posisjon i samfunnet. Atea rangeres som nummer 290 globalt og nummer fem i Norge.

– Det er utrolig stas at arbeidet vårt med bærekraft blir anerkjent globalt. Dette gir kundene våre sikkerhet og tillit til at deres valg av oss som samarbeidspartner også er et valg for en mer bærekraftig fremtid. Vi er takknemlige for anerkjennelsen, men vi vil ikke la dette bli en hvilepute, sier Nelly Flatland, bærekraftsdirektør i Atea.

Kun 13 norske selskaper på listen

Totalt er det 13 norske selskaper på listen over verdens 500 mest bærekraftige selskaper. Atea og Nordic Semiconductor er de to eneste norske selskapene innenfor «IT, tech og software» industrien på listen.

De andre norske selskapene på listen er Storebrand, Scatec, Veidekke, Borregaard, Telenor, Mowi, Kongsberg, DNB, Gjensidige, Aker Solutions og Salmar.

Gjenbruk og resirkulering av IT-utstyr

Atea har satt seg ambisiøse bærekraftsmål for 2030. Et av målene er å oppnå minst 50 prosent reduksjon i egne utslipp, som inkluderer utfasing av fossilt brensel, redusering av flyreiser, halvering av transportutslipp og bruk av 100 prosent fornybar energi. IT-selskapet har også flyttet sine største kontorer inn i smartbygg.

– Vi står overfor flere utfordringer som må løses for å nå klimamålene. Som Norges ledende IT-selskap ser vi dette som vårt samfunnsansvar – et ansvar vi tar både fordi vi vil og fordi vi kan, sier Flatland.

Gjennom gjenbruk- og resirkuleringsprogrammet, Goitloop, henter Atea brukt IT-utstyr fra sine kunder, renser utstyret fullstendig for data, og klargjør utstyret for gjenbruk og resirkulering. I 2023 kuttet selskapet utslipp tilsvarende 88 812 tonn CO2 gjennom tjenesten.

Se listen over verdens 500 mest bærekraftige selskaper.

Nelly Flatland, bærekraftsdirektør i Atea