Skanska rehabiliterer Rådhuspassasjen i Oslo

Skanska skal rehabilitere Rådhuspassasjen i Oslo for Nordea Liv Eiendom. På sensommeren om to år skal passasjen gjenoppstå slik det opprinnelig ble bygget.

Prosjektet vil skape et vakkert byrom som bidrar til å binde Fritjof Nansens plass sammen med Olav den V’s gate og bidrar til å åpne plassen foran Rådhuset ytterligere mot omgivelsene. Goldbox

Rådhuspassasjen strekker seg mellom Olav den V’s gate 6 og Fritjof Nansens plass nr. 2, rett ved Oslo Rådhus. Nå skal den rehabiliteres fullstendig og bringes tilbake slik den opprinnelig framstod da passasjen ble oppført i 1939.

Prosjektet vil skape et vakkert byrom som bidrar til å binde Fritjof Nansens plass sammen med Olav den V’s gate og bidrar til å åpne plassen foran Rådhuset ytterligere mot omgivelsene. Samtidig blir det etablert flere nye kontorplasser i bygget.

Nils Arne Gundersen, daglig leder i Nordea Liv Eiendom, er svært fornøyd med at prosjektet nå er i gang etter en lang utrednings- og søknadsprosess. Han uttaler at de sammen med Skanska, Malling & Co, MAD arkitekter og en lang rekke dyktige rådgivere har utformet et fantastisk kontorbygg i det historisk viktige området rundt Rådhuset. Nordea Liv er komfortable og trygge med å gi byggeoppdraget til Skanska og gleder seg til å overta et ferdig rehabilitert bygg i 2026.

Rådhuspassasjen har høye miljøambisjoner og skal sertifiseres til BREEAM NOR Excellent 6. Det er et komplekst prosjekt som Skanska har jobbet i noe tid sammen med Nordea Liv for å utvikle og optimalisere.  Kontrakten er på 451 millioner kroner og er en totalentreprise. Prosjektet er på om lag 10 000 kvm.

- Vi er glade for å få tilliten til å gjennomføre dette komplekse prosjektet. Det vil bli et løft for området og er et spennende og utfordrende rehabiliteringsprosjekt som både fornyer og forskjønner et flott område i Oslo, sier Sara Zahl distriktssjef for Skanska sin satsing på rehabiliteringsprosjekter i Oslo.

Om oss

Skanska er et av verdens ledende entreprenørkonsern med ekspertise innen bygg og anlegg, utvikling av kommersielle lokaler, boliger og prosjekter i offentlig-privat samarbeid. Norge er ett av ni hjemmemarkeder der Skanska har virksomhet.