Moelven inngår avtale med Slättö om det første hotellet i Strawberrys nye hotellsatsing

Moelven Byggmodul AB har inngått en totalentreprisekontrakt med Slättö om oppføring av et nytt hotellbygg for Strawberry-kjedens nye hotellsatsing. Hotellet på åtte etasjer er planlagt bygget i henhold til den svenske sertifiseringen Miljöbyggnad Silver.

MOD Arkitekter Illustrasjon hotell

I fjor lanserte Petter Stordalen sitt nye varemerke Strawberry. Sammen med svenske Slättö planlegger de nå den første nyetableringen i det nye hotellkonseptet. Hotellet, som skal bygges i Falkenberg, blir på åtte etasjer og vil ha totalt 151 hotellrom. Det skal bygges av tremoduler levert av Moelvens modulselskap i Sverige, Moelven Byggmodul AB.

- Vi er stolte og glade for å være med på byggingen av det første hotellet i en ny og bærekraftig hotellkjede. Dette bygget settes sammen av tremoduler, slik at vi møter kundens ambisiøse mål om miljøsertifisering, sier Hedwig Ulander, forretningsutviklingssjef i Moelven Byggmodul AB.

Muliggjør miljøsertifisering og kort byggetid

Prosjektet har en sterk bærekraftsprofil, der digitale løsninger, fornybar energiproduksjon og miljømerking av bygget er i fokus. Ved å bruke prefabrikkerte tremoduler produseres og monteres hotellet på litt over ett år.

- Fokus på bærekraft er viktig for forbrukeren og positivt for lønnsomheten, men også helt i tråd med Strawberrys og Slättös respektive strategier. Hvert hotell utfordres og forbedres når det gjelder konsept og materialvalg. Sammen skal vi skape god avkastning til investorene våre i et stabilt eiendomssegment, som samtidig har et stort potensial for innovasjon og verdiskapning, og vi er glade for å gjøre det sammen med Moelven Byggmodul AB, sier Erik Möller, Head of Hotels på Slättö.

Prosjektet skal produseres i en av Moelven Byggmoduls fabrikker i Värmland i Sverige, og skal leveres til byggeplassen etter årsskiftet. Hotellet skal etter planen åpne sommeren 2025.

Om Moelven Byggmodul AB
Svenske Moelven Byggmodul AB er i dag Skandinavias ledende produsent av industrielt fremstilte byggmoduler i tre. Selskapet har i dag rundt 500 ansatte og en omsetning på ca. 1,7-1,8 milliarder svenske kroner. Kundene er i hovedsak private og offentlige byggherrer og mange utleieselskaper. Moelvens svenske produksjonsanlegg for modulproduksjon i tre ligger i Kil, Säffle og Torsby.  Den norske modulvirksomheten til Moelven ligger i Moelv.

Moelven Industrier ASA er et skandinavisk industrikonsern som produserer og leverer bærekraftige produkter og løsninger til byggebransjen. Konsernet hadde en omsetning i 2023 på rundt NOK 12,9 milliarder, og har ca. 3300 medarbeidere. Moelvens 34 produksjonsselskaper er fordelt på 40 produksjonssteder i Norge og Sverige, og er organisert i tre divisjoner: Timber, Wood og Byggsystemer.