Stor interesse for ny type vegdriftskontrakter
Statens vegvesen har lyst ut nye vegdriftskontrakter for Gudbrandalen og Hedmark, hvor entreprenørene skal konkurrere om klimakutt og kvalitet i tillegg til pris.
![Det var stor oppslutning om leverandørkonferansene, der prosjektleder Bjørn Inge Holter informerte om de nye kontraktene.](/data/images/public/17847490/18174684/49cf03ec-348a-422f-8c15-f0a237e443d5-w_720.jpg)
– Vi opplever stor interesse blant entreprenørene for de nye kontraktene. Prosessen er mer krevende, men vi ser et stort engasjement for å bidra med gode løsninger, sier prosjektleder Bjørn Inge Holter i Statens vegvesen.
I tillegg til pris, må entreprenørene blant annet konkurrere om å ha gode opplegg for vinterdrift og beredskap, inspeksjoner av vegnettet og miljøhensyn ved salting. I tillegg skal CO2-kutt vektes med 30 prosent.
Ikke bare pris
De to nye kontraktene i Innlandet gjelder drift av riksvegnettet i perioden 1. september 2025 og fem år framover.
Konkurransen gjennomføres i to trinn. I august går fristen ut for å melde interesse for å bli med i anbudskonkurransen. Deretter inviteres leverandørene til å komme med et første tilbud. Deretter foretar Statens vegvesen en evaluering og inviterer tre til fire entreprenørene til forhandlinger.
Etter planen skal kontraktene undertegnes i januar 2025.
– Ved å vektlegge flere kriterier enn pris, får både samfunnet og den enkelte trafikant mer igjen for pengene. Vi ønsker å utfordre entreprenørene til å bruke sin kompetanse og kreativitet til å tenke nytt, sier Bjørn Inge Holter.
Utvikling av kontraktsformer
Tradisjonelt har vegdriftskontraktene blitt tildelt basert på laveste pris, når kvalitetskravene er oppfylt. Fra 2021 har Statens vegvesen vektet andre kriterier i enkelte kontrakter. Hallingdal og Valdres var først ut med å belønne CO2-kutt.
I 2022 var også arbeidsmiljø en del av vektingen i kontrakten for Gjøvikområdet og Romerike.
I 2023 tok Statens vegvesen for første gang i bruk anskaffelsesprosedyren konkurranse med forhandlinger ved tildeling av driftskontrakter. I tillegg til pris måtte entreprenørene i Vestfold og Telemark øst konkurrere om CO2-utslipp og gode løsninger for vinterdrift.
Den andre vegdriftskontrakten med forhandlinger trer i kraft 1. september i år, og omfatter Agder og Telemark vest.
Flere kontrakter i 2025
Heretter vil alle nye vegdriftskontrakter være basert på forhandlinger. Fra i år er det også et krav om at klima skal vektes ved alle offentlige anskaffelser, og dette er allerede innført i flere kontrakter.
Statens vegvesen har som mål å redusere klimagassutslippene fra sine aktiviteter med 55 prosent innen 2030. Innen asfaltering er CO2-utslippene redusert med 47 prosent fra 2020 til 2024, og her er målet 70 prosents reduksjon innen 2030.
I tillegg til de to i Innlandet, skal det lyses ut vegdriftskontrakter for Trøndelag sør og nord og for Salten i Nordland for perioden fra 2025 til 2030. Disse annonseres til høsten, og også her vil det være konkurranse med forhandlinger.
Detaljer om kontraktene
Kontraktene omfatter blant annet vinterdrift, trafikkberedskap og enkelte vedlikeholdsoppgaver på riksvegnettet.
Vegdrifttskontrakten for Hedmark omfatter riks- og europaveger i Rennebu, Tynset, Alvdal, Rendalen, Stor-Elvdal, Åmot, Elverum, Trysil, Løten, Stange, Hamar, Våler, Åsnes, Grue, Kongsvinger og Eidskog kommuner.
Fristen for første trinn i konkurransen er 8. august.
Se hele kunngjøringen i doffin.no
Kontrakten for Gudbrandsdalen omfatter tilsvarende oppgaver i Lillehammer, Øyer, Ringebu, Sør-Fron, Nord-Fron, Sel, Dovre, Oppdal, Skjåk, Lom og Vågå kommuner.
Fristen for første trinn I konkurransen er 15. august.
Kontakter
Bjørn Inge Stefferud HolterProsjektlederStatens vegvesen Drift og vedlikehold
Tel:45665731bjorn.inge.holter@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Se dronevideo av 9,3 km ny europaveg4.7.2024 12:06:59 CEST | Pressemelding
Fredag åpner ny hovedveg inn til Molde. E39 Lønset-Hjelset er Møre og Romsdals første 2-/3-felts veg.
Sjekk vekta og lastsikringa på feriebilen4.7.2024 09:13:01 CEST | Pressemelding
Overlast og manglende lastsikring er gjengangere under Vegvesenets kontroller.
- Sørg for å planlegge sykkelturen godt!4.7.2024 08:18:10 CEST | Pressemelding
Skal du på sykkeltur i sommer? Da er det viktig å planlegge sykkelruta godt. I en del tunneler er det forbudt å sykle, og da må du planlegge en alternativ rute.
Presseinvitasjon: Åpning E39 Lønset-Hjelset3.7.2024 14:29:53 CEST | Presseinvitasjon
Fredag åpner 9,3 km ny E39 inn til Molde. Bussen fra Norges eldste bussrute blir en av de første som kjører på ny vei. Media som planlegger å være til stede bes melde seg på.
Molde ferjekai stenges natt til fredag, omkjøring via Hollingsholmen3.7.2024 11:00:00 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen skal gjøre arbeider på Molde ferjekai natt til fredag. Anløpssted for ferjene til og fra Vestnes blir da Hollingsholmen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom