Endrer mattilbudet på Oslo lufthavn: Her er de nye spisestedene

Nå blir det flere av nordmenns favoritter på flyplassen. Dette er den største endringen i matkonseptet på hovedflyplassen siden utvidelsen i 2017.

Avinor / Harald Nygaard Kvam

Denne våren har Avinor lyst ut og landet på nye kontrakter for spisestedene på Oslo lufthavn. Delkontraktene har en forventet omsetningsverdi i størrelsesorden 6,5 milliard kroner og vil ha en varighet på fem til syv år. Delkontraktene er tildelt seks ulike aktører: SSP Norway, HMSHost, Bit Union, Reitan Convenience, LETT og Joe & the Juice.

De fleste av favorittene forblir eller utvides, men mange av spisestedene skal nå byttes ut med nye, mer treffende konsepter. Snart vil du derfor finne flere av nordmenns favoritter på hovedflyplassen.

— Avinor skal styrke sin kommersielle satsning. Løftet som nå gjøres tror vi vil oppleves som spennende og positivt av de reisende, sier Joachim Lupnaav Johnsen, kommersiell direktør i Avinor.

Han forteller at de mest populære spisestedene nå skal breddes ut på hovedflyplassen. Med oppgradert konseptmiks vil Avinor derfor i enda større grad treffe noen av de viktige preferansene til både nordmenn som reiser til og fra hovedflyplassen, men også turister som er på besøk.

— Vi ser tydelig hvilke spisesteder som er best likt, både blant nordmenn og turister, og nå satser vi i større grad på nettopp disse.

Flere favoritter
O’Learys Sport- og Gastrobar som tidligere kun har vært etablert på utland, vil du fremover også finne på innlandssiden. Lokalet befinner seg i andre etasje med utsikt over en luftig, men folksom terminal ved den store trafikktavlen i skillet mellom innland og utland. Dette er det samme lokalet som T.G.I Fridays har holdt til i de siste årene. Hos O’Learys vil det være sportssendinger gjennom hele åpningstiden, og med en allsidig meny som man vet treffer nordmenns matønsker på tur.

Ønsket om sunn og rimelig mat gjelder for mange også på flyplassen, og derfor vil blant annet favorittene Bit Union og LETT nå utvides og åpnes med egne filialer også på innland.

— Mange etterspurt sunn og rimelig mat, og favorittene Bit Union og LETT med opprinnelse i Oslo, vil nå åpnes også på innland – til glede for veldig mange, fortsetter Lupnaav Johnsen.

I tillegg vil det åpnes en stor vinbar som vil få navnet «Tigerstaden» på det nye torget på utland. Et etterlengtet alternativ som også har referanser til hovedstaden og et ypperlig stoppested for feriestemte passasjerer, som endelig kan senke skuldrene og glede seg over å være på reisefot. Det italienske kjøkkenet vil få mer plass, og hele to nye italienske restauranter åpnes, en på innland og en på utland.

— Vi har også valgt å satse enda mer på det vi vet favner bredt. Et konsept der alle i familien eller i vennegjengen kan finne noe på menyen de liker, og da falt valget på italiensk, sier Lupnaav Johnsen.

Mat på farten
Tilbudet til de reisende vil også styrkes i områder av terminalen der det kommersielle tilbudet i dag er mer begrenset. Flere spisesteder vil få «Grab & Go»-løsninger som er en etablert og populær måte å sikre seg en matbit på før flyreisen.

— I sum mener vi at de reisende på Oslo lufthavn med dette løftet vil oppleve et matkonsept som treffer enda bedre, der vi lanserer nye, spennende alternativer som vi har stor tro på, samtidig som vi beholder og utvider de spisestedene som allerede er folks favoritter, avslutter Lupnaav Johnsen.

Disse stedene vil etableres på innland:
O’Learys sportsbar
Trattiora Tavolare Dom.
Kaffetår
PIQ*NIQ
Journey – Kitchen & Bar
Bit Union
LETT
Crafts - Oslo’s Gastropub

Disse stedene vil etableres på utland:
Trattiora Tavolare Int.
Bjørns Backyard
Asia Street Cooking Ltd.
Barino
Mel Norwegian Bakery (torget på utland)
Tigerstaden vinbar (torget på utland)

Disse stedene vil etableres på utland (non-Schengen):
Parken

Disse stedene vil etableres på avgang:
Parken

Disse stedene vil etableres på ankomst:
Asia Street Cooking Ltd., Oslo Food Hub

Burger King, Peppes Pizza, Joe and The Juice, Northland, Ritazza, Two Tigers og Starbucks er kjente konsepter som vil bli værende på lufthavnen.

Arbeidet med utskiftningen starter i siste kvartal i år, og de fleste spisestedene vil stå ferdig i løpet av våren 2025.

Pressetelefon (ikke SMS)Kun til bruk for journalister.