Telenor stoppet 510 millioner forsøk på digital kriminalitet i andre kvartal
Dette kvartalet stoppet Telenor mer enn 500 millioner forsøk på digital kriminalitet. I en fersk spørreundersøkelse gjennomført for Telenor svarer 70 prosent av de spurte at de frykter at kunstig intelligens vil føre til økt svindel og kriminalitet.
-Disse tallene viser hvor stort samfunnsproblem dette er. Omfanget av hendelser Telenor håndterer i løpet av et kvartal viser med all tydelighet at nordmenn daglig er mål for kriminelle som ønsker å stjele informasjon og penger. Dette må vi alle ta på alvor, sier Birgitte Engebretsen, administrerende direktør i Telenor Norge.
Frykter kunstig intelligens
I en spørreundersøkelse gjennomført for Telenor i juni, svarer rundt halvparten av de spurte at de er mer bekymret for å bli utsatt for digital kriminalitet enn for bare ett år siden. Samtidig oppgir 7 av 10 at de frykter at utbredelsen av kunstig intelligens vil føre til mer kriminalitet.
-Frykten for at kunstig intelligens skal misbrukes til kriminelle formål er berettiget. Det er ingen tvil om at de som står bak allerede benytter seg av denne type teknologi for å bli mer effektive og treffsikre i sine angrep. Det blir stadig vanskeligere å avdekke forsøk på svindel og annen kriminalitet uten spesialisert teknologi og fagekspertise, sier Engebretsen.
Dette kvartalet stoppet Telenors sikkerhetsfiltre så mye som 482 millioner forsøk på digital kriminalitet. Blokkering av kjente svindelsider, phishing-forsøk og nedlasting av skadevare er de typer hendelser Telenor oftest håndterer på vegne av sine kunder.
-Både i utarbeidelse av falske nettsider som brukes i svindel- og phishingforsøk har kriminelle tatt i bruk kunstig intelligens til for eksempel å samle informasjon om bedriftene som de utgir seg for å være. På nett finner man tjenester hvor man med relativt liten teknisk kompetanse kan bestille phishingkampanjer. Slik kan kriminelle utnytte kjente merkevarer på en måte som vil være svært vanskelig å skille fra profesjonelt utarbeidede kampanjer fra de virkelige selskapene, påpeker Engebretsen og legger til:
-Kunstig intelligens brukes også til å samle inn personlig informasjon fra åpne kilder, som for eksempel sosiale medier. På denne måten kan man lettere skreddersy svindelkampanjer mot enkeltpersoner.
Banktrojaner oppdaget i Norge
Telenor blokkerte også 16,9 millioner forsøk på kriminalitet via SMS dette kvartalet. Flere tusen av disse var knyttet til spredning av skadevaren Vulture, en kjent banktrojaner.
Spredningen av slik skadevare foregår ved at ofre blir kontaktet og etter hvert bedt om å laste ned et anti-virusprogram som i virkeligheten er skadevare. Via dette programmet får kriminelle kontroll over offerets mobiltelefon og kan tappe denne for informasjon, gjennomføre transaksjoner i nettbank, laste opp og ned filer med mer. Det er første gang denne trojaneren er oppdaget i Norge.
-SMS-trafikken knyttet til spredning av Vulture ble raskt blokkert i Telenors systemer. I tillegg sperret våre sikkerhetsfiltre muligheten til å laste ned trojaneren. På den måten forhindret vi svært mange kunder fra å laste ned skadevare og å gi fra seg sensitiv informasjon, avslutter Engebretsen.
Telenor blokkerte 10,9 millioner uønskede anrop dette kvartalet. Det er på nivå med forrige kvartal. De siste årene har sikkerhetsmekanismene mot svindelanrop blitt stadig bedre. Totalt sett ser vi en stor nedgang i forsøk på svindelanrop sammenlignet med bare for få år siden.
Kontakter
Julie HæhreInformasjonssjef
Tel:419 01 011julie.haehre@telenor.noPressetelefonKun til bruk for journalister
Tel:800 80 900Bilder
Lenker
Om Telenor Norge
Telenor Norge AS er landets største leverandør av telekommunikasjon og digitale tjenester. Vår infrastruktur er grunnmuren i digitaliseringen av Norge med dekning og hastigheter i verdensklasse. Våre tjenester og produkter bidrar til økt produktivitet og gir tilgang til alt av digitalt innhold. Vår sikkerhets- og beredskapsorganisasjon jobber døgnkontinuerlig med å trygge våre kunder, og vi tar et særlig samfunnsansvar for å skape trygghet for barn og unge på nett.
Vi har 3300 medarbeidere fordelt på rundt 20 kontorer i hele Norge. Vi er en del av Telenor Group, som har virksomhet i Norden og Asia. Hovedkontoret vårt ligger på Fornebu i Bærum.
Les mer om Telenor Norge på www.telenor.no
Følg pressemeldinger fra Telenor Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Telenor Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Telenor Norge
Hendelsesrapport oversendt Nkom21.11.2024 15:48:37 CET | Pressemelding
Telenor har sendt over sin hendelsesrapport til Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) etter forrige ukes problemer med nødmeldingstjenesten. De foreløpige analysene peker på tre hovedgrunner til at problemene oppsto.
Mobilproblemene rettet13.11.2024 17:01:50 CET | Pressemelding
Tiltakene som er blitt iverksatt for å løse sitasjonen har hatt ønsket effekt, og alle tjenestene våre fungerer som normalt. Vi fortsetter å følge situasjonen nøye.
Oppdatering om mobilproblemer13.11.2024 12:19:04 CET | Pressemelding
Ny status på situasjonen, klokken 14:45, 13.11.2024: Vi har tidligere meldt at anrop til nødnumre går som normalt, men vi ser dessverre at enkelte kunder fortsatt kan oppleve forsinkelser. Vårt råd fra tidligere gjelder ennå: Hold linjen og vent til du blir oppkoblet når du ringer til 110, 112 og 113. For vanlige taleanrop: Vi ser en bedring i situasjonen, men feilen er fortsatt ikke løst. Vi fortsetter arbeidet med å løse problemene. Tidligere melding: - Telenor-kunder opplever for øyeblikket forsinkelser på tale. SMS og mobildata fungerer som normalt. Feilen skyldes et strømbrudd på en av sentralene våre. Vi ser en bedring i situasjonen, og fortsetter arbeidet med å rette opp i feilen, sier Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor Norge. Kunder kan oppleve at det tar tid å komme igjennom til nødetater. Et tips er å holde linjen og ha tålmodighet før man blir koblet opp. Telenor beklager ulempene disse problemene har ført til. For mer informasjon, kontakt anders.krokan@telenor.no el
Nannestad IL Håndball stakk av med pris fra Røde Kors og Telenor6.11.2024 07:03:00 CET | Pressemelding
Tiltak mot mobbing og utenforskap ga klingende mynt i klubbkassen for håndballaget fra Nannestad. Alle idrettslag som fullfører Røde Kors og Telenor sitt antimobbeprogram Bruk Hue er med i trekningen av 25.000 kr. Nannestad IL Håndball Jenter U16 ble denne rundens premievinnere.
Telenor med åpent fibernett5.11.2024 22:01:15 CET | Pressemelding
(Fornebu, 5. november 2024) I kommende bredbåndsregulering forventes det at Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) reduserer eller fjerner spesifikke plikter på fibertilbyderne. I dag gjelder slik bredbåndsregulering nasjonalt og omfatter kun Telenor. Nå offentliggjør Telenor hvilken praksis selskapet vil følge i de ikke-regulerte områdene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom