Så enkelt forhindrer du biltrøbbel i sommer

Flatt batteri, punktering og motorstopp er topp tre grunner til at nordmenn trenger veihjelp i ferien. - Sommeren er alltid en travel tid hvor mange trenger veihjelp. Noen enkle tips kan spare deg for en uventet stopp, sier Handagard.

Punktering er en vanlig grunn til at NAFs veihjelp kalles ut.
Punktering er en vanlig grunn til at NAFs veihjelp kalles ut. Bo Mathisen/NAF

Helt siden 1954 har NAF veihjelp rykket ut til uheldige bilister langs veiene. Både sommer og vinter er flatt startbatteri en av hovedgrunnene til at folk trenger bilberging.

Få strømtomme elbilister

- Selv med 600 000 elbiler på veiene er det sjelden vi må rykke ut til elbilister som har fått stopp fordi de har kjørt tomme for strøm. Flatt startbatteri ser vi på både elbiler og andre biler rett som det er, sier Handagard.

Å lade bilens startbatteri, 12-voltsbatteriet, er derfor et godt tips også om sommeren. Om du ikke skal på bilferie og kjøre langt slik at startbatteriet lades opp kan mye småkjøring om sommeren tappe startbatteriet.

Sammen med startvansker topper motorstopp og punktering listen over grunner til at folk trenger bilberging. Det er også enkle grep du kan ta selv for å redusere risikoen for uhell: Jevnlig vedlikehold og service av bilen reduserer risikoen for motorstopp. NAF anbefaler å sjekke bilens serviceintervaller før bilferien.

- Om det ikke er lenge til neste service, kan det lønne seg å ta den før du reiser på bilferie heller enn etter, sier Handagard.

Forberedelser kan spare deg ferie-stress

God planlegging og litt enkelt vedlikehold av bilen før du reiser av sted kan sikre at bilferien blir både trygg og effektiv. Riktig lufttrykk i dekkene reduserer sjansen for punktering. Hvis du reiser tungt lastet og med mange i bilen, bør du sjekke om produsenten anbefaler et høyere lufttrykk enn til vanlig.

- Dette ser du enkelt i dørkarmen på de fleste biler. Riktig lufttrykk gir bedre kjøreegenskaper og forbruk. Gå også over dekkene og sjekk at du har riktig mønsterdybde, er rådet fra NAF.

Om uhellet skulle være ute er trøsten at NAF-mannskapene prøver å fikse feilen på stedet, så et uhell betyr ikke nødvendigvis at bilen må flere dager på verksted.

Topp 7 årsaker til veihjelp i ferien:

1. Starttrøbbel
  2. Motorstopp
  3. Punktering
  4. Flatt batteri
  5. Feil på hjul/oppheng
  6. Defekte bremser
  7. Nøkler låst inne i bil

Om oss

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.