Her er NRK FleRe-stipendiatene 2024

Åtte journaliststipendiater med flerkulturell kompetanse har fått plass på årets talentprogram.

NRK FleRe-stipendiatene 2024. Øverst f.v. Selina Zolihan Mosajeva, Mohammed-Tayyeb Ahmad, Mariel Nkechi Sand Nwosu, Karwan Noradin Ali, Elias Ogbai Arhe, Julia Biernat, Bawar Ari Amin og Elena Bulai Løvland. NRK Kun til bruk ved omtale av NRK FleRE

– Vi ser at søkertallene til FleRe-programmet har økt de siste årene og det er mange som vil bli journalist. Det er jeg utrolig glad for, siden vi trenger flere journalister med flerkulturell kompetanse, forteller leder for FleRe-programmet i NRK, Iram Ansari.

– Det har vært en lang og grundig rekruttering i år. Vi har hatt 277 søkere til årets kull. Jeg er så imponert over all den faglige og flerkulturell kompetansen årets kull har, sier Ansari om de åtte som slapp gjennom nåløyet.

NRK har siden 2008 drevet NRK FleRe med mål om å rekruttere flere journalister med flerkulturell kompetanse. 103 stipendiater har fullført programmet.

Gjennom programmet får alle stipendiatene først opplæring i journalistikk og historiefortelling i NRK, før de skal ut i praksis i ulike redaksjoner.

Nytt i år er at to av stipendiatene skal ha sin praksisplass utenfor NRK. De skal ha praksis i en av Mediebedriftenes Landsforenings medlemsbedrifter, Dagbladet og TV 2.
Les mer her.

Dette er årets FleRe-stipendiater:

Elena Bulai Løvland

Elena fullførte sine studier ved NTNU i vår. Der tok hun grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn, med en master i norskdidaktikk og med et spesielt fokus på flerspråklighet.

Elena er født i Romania og flyttet til Rissa i Trøndelag som niåring. Hun snakker rumensk, norsk og engelsk.

– Jeg håper FleRe vil utstyre meg med de ferdighetene jeg trenger på veien mot å bli en trygg journalist. Det er en ære å få muligheten til å lære hvordan man lager viktige saker som engasjerer publikum hos NRK.

– Jeg ser også fram til å bli bedre kjent med mine styrker og lære hvordan jeg kan bruke kompetansen min på en meningsfull måte. Ved å kunne rumensk har jeg bedre tilgang til det rumenske miljøet i Norge, noe som kan åpne dører til historier som ellers ikke ville blitt fortalt.

Etter opplæringsperioden skal Elena være i praksis i NRK i Trondheim.

Bawar Ari Amin

Bawar har studert journalistikk ved NLA Mediehøgskolen Gimlekollen, og har jobbet som journalist. Han har skrevet saker for blant annet Fædrelandsvennen, Akers Avis Groruddalen og Avisa Østbyen.

Han er født i Norge og regner seg som vaskeekte groruddøl. Bawars foreldre kommer fra Kurdistan. Han snakker derfor kurdisk, i tillegg til engelsk og noe spansk.

– Jeg føler meg veldig privilegert som nå får denne muligheten. Jeg gleder meg til å bli lært opp av noen av de aller beste i bransjen. Først og fremst så går jeg inn til dette med stor ydmykhet – men ikke minst stolthet – jeg håper jeg får utløst potensialet mitt til det fulleste gjennom programmet.

– Jeg står med en fot i norsk kultur og en i kulturen som foreldrene mine kommer fra. Gjennom min bakgrunn og mange års erfaring i Akers Avis Groruddalen som journalist føler jeg personlig at jeg sitter på noen nøkler som åpner noen dører som ikke ville vært mulig for andre.

Bawar skal ha sin praksisplass i Dagbladet.

Selina Zolihan Mosajeva

Hun har en bachelor i journalistikk fra Høyskolen Kristiania og en master i TV-journalistikk fra Statsuniversitetet i Moskva (MSU). I tillegg har hun erfaring fra praksis og sommerjobb hos Aftenposten Junior. Det siste året har hun jobbet som russisk tolk og oversetter, hovedsakelig for ukrainske flyktninger.

Selina ble født i Tsjetsjenia og flyktet til Norge med sin mor og lillesøster da hun var 8 år. Hun snakker norsk, russisk, engelsk og tsjetsjensk.

– Jeg har ønsket å være med i NRK FleRe i flere år, og er glad for å endelig få denne muligheten. Jeg gleder meg til å jobbe med journalistikk.

– Jeg ser for meg å bruke min flerkulturelle kompetanse på flere måter. Mine språkkunnskaper vil kunne gjøre at jeg kommuniserer effektivt med et bredt spekter av mennesker og kilder. Mitt perspektiv som tidligere flyktning og mine erfaringer med å jobbe med flyktninger, har gitt meg en dyp forståelse for utfordringer og behovene til nyankomne. Denne erfaringen har også formet min evne til å se og formidle historier fra ulike perspektiver. Gjennom mine studier i utlandet har jeg utviklet forståelse for internasjonal journalistikk og globale trender. Jeg håper at denne kunnskapen, sammen med min evne til å navigere i ulike kulturelle kontekster, vil bidra til å berike nyhetsdekningen med dypere innsikt og forståelse.

Selina skal ha praksis i TV 2.

Karwan Noradin Ali

Han har de siste årene tatt en bachelorgrad i statsvitenskap ved Universitetet i Oslo. Karwan har også studert spansk i Argentina, vært fylkessekretær for AUF i Hedmark, og jobbet for Amnesty International.

Karwan er født i Kirkuk, Kurdistan og kom til Hamar i 2002 hvor han vokste opp. Han snakker kurdisk (sorani), norsk, engelsk og Duolingo-spansk.

– NRK har et ekstra ansvar når det gjelder å nå ut til hele befolkningen, og FleRe ser jeg på som et unikt tilbud som tar dette formidlingsansvaret på alvor. Det å kunne formidle historier som speiler et bredt spekter av bakgrunner og perspektiver er noe jeg virkelig brenner for.

– I hverdagen har jeg alltid navigert meg mellom forskjellige kulturer. Når jeg feirer jul hjemme med familien min i Hamar, nyter vi dolma, men på julefeiring hos kjæresten foretrekker jeg pinnekjøtt fremfor ribbe. Jeg har lært meg å omfavne både min kurdiske del, men også min norske del til det punktet hvor jeg føler at jeg kan være begge deler samtidig.

– Et annet sted jeg har opplevd det flerkulturelle er hjemme. Mamma er muslim og pappa er ateist, noe som har lært meg verdien av respekt og forståelse for ulike tradisjoner og perspektiver. Gjennom hele oppveksten har jeg hatt et mangfold av venner fra forskjellige kulturer i Norge, noe som har lært meg mye om tilpasning og forståelse. Mangfold har alltid vært en del av livet mitt og har gjort at jeg ofte finner felles ståsted med hvem enn jeg måtte møte.

Karwan skal ha sin praksis i NRK Nyheter.

Mariel Nkechi Sand Nwosu

Mariel har en master i International Social Welfare and Health Policy og en bachelor i utviklingsstudier fra OsloMet. Hun har også et årsstudium i statsvitenskap fra Universitetet i Agder, der hun jobbet i studentavisen Unikum. Mariel har jobbet som journalist i den flerkulturelle avisen Utrop.

Hun er født og oppvokst i Oslo, på Hasle og Holmlia, og har røtter fra Nigeria og Østerdalen i Hedmark. I tillegg til engelsk, forstår Mariel pidginspråket engelsk som snakkes i Nigeria. Hun kan også noen ord og uttrykk på språket igbo, som er folket i Nigeria hun har familierøtter fra.

– Jeg gleder meg til å gå tilbake til skolebenken og lære fra noen av de dyktigste i mediebransjen – jeg er rett og slett sulten på mer mediekunnskap.

– Det at jeg har vokst opp i ulike deler av Oslo, både i sør og i sentrum/øst, tror jeg også gjør at jeg lettere kan gli inn og navigere i ulike miljøer, og kanskje gjør det at jeg får mer tillit til å formidle saker fra kilder. Også håper jeg mine erfaringer og nettverk gjør at jeg kan bidra med nye vinklinger, ideer og kilder, som gjør at det vi forteller speiler alle i befolkningen.

Mariel skal ha praksis i NRK Stor Oslo.

Mohammed-Tayyeb Ahmad

Han har studert ved Nansenskolen, arkitektur ved Universitetet i Edinburgh og statsvitenskap ved UiO.

Mohammed er født og vokst opp på Lindeberg i Oslo og har pakistansk familiebakgrunn. Mohammed kan norsk, engelsk og urdu.

– Jeg gleder meg til høsten. Å få mestring og bli trygg i faget slik at det kan være et springbrett til videre prosjekter.

– Jeg mener at jeg har en flerkulturell bakgrunn som går på tvers av flere dimensjoner, og som på hvert sitt vis gir unik kompetanse. Min flerkulturelle kompetanse vil bidra til å trekke frem historier fra perspektiver i den norske offentligheten som ikke nødvendigvis får så mye plass i ordskiftet. Jeg håper slike perspektiver både vil være av interesse og kulturell berikelse for de som ikke umiddelbart er berørt av dem. Min pakistanske bakgrunn, flerårig utenlandsopphold og varierte arbeidserfaring vil uten tvil bringe en unik nyanse i mediebildet.

Mohammed skal ha praksis i NRK Kultur.

Julia Biernat

Hun har studert journalistikk på Høyskolen Kristiania. I tillegg har hun to år på Danvik FHS, der det andre året var et praksisår i NRK mP3. Videre har Julia erfaring som programleder for P3 sommer og flere flater på NRK P1.

Julia er født i Wroclaw i Polen. Hun flyttet Norge og Hønefoss som 10 åring. Foreldrene kommer begge fra Polen.

Hun snakker flytende polsk, norsk og engelsk.

– Jeg gleder meg mest til å lære nye ting i mediebransjen, ting jeg hittil ikke har fått prøvd meg på. Med min polske bakgrunn håper jeg å kunne sette lys på temaer, som mange polakker brenner for og savner i mediebildet. Som polakk med polske foreldre i Norge har jeg ulikt perspektiv på hvordan det er å bo i Norge sammenliknet med nordmenn. Polakker regnes som den største innvandringsgruppen i Norge, og da er det viktig å ha polske stemmer i NRK, for å dekke samfunnskravet til NRK om å gjenspeile samfunnet.

Julia skal ha sin praksisplass i NRK Nyheter på Marienlyst.

Elias Ogbai Arhe

Han har tatt en årsenhet i entreprenørskap hos HK og har gått to år på Religionsvitenskap ved Universitetet i Oslo.

Elias er født i Khartoum i Sudan, men flyttet til Rakkestad i Østfold i 2006 og vokste opp der. Nå bor han i Oslo. Begge foreldre er fra Eritrea.

Tigrinja og Blin er de to språkene foreldrene og Elias snakker mest.

– Jeg er utrolig stolt av at jeg skal få jobbe for "Krinken". Har søkt meg inn på Sporten fordi det er en av tingene jeg faktisk er lidenskapelig opptatt av, så gleder meg veldig til å forstå hvordan produksjoner egentlig fungerer. Kompetanse og erfaring fra et av Norges største mediehus er jo ganske kult å ha med seg videre!

– I mange land er idrett en av de tryggeste metodene for å få familiene sine ut av en tøff situasjon, som jeg kan relatere til fra mitt hjem og familie. Jeg håper at min forståelse kan gjøre at jeg kan få åpnet en mer lavskuldret versjon av intervjuobjekter som kanskje tidligere har hatt litt følelsen av at de må tråkke på glass.

Elias skal ha praksis i NRK Sporten.

Alle åtte i det som er kull 20 starter opp i august og skal ha fem måneder opplæring og deretter fem måneder praksis.

Leder for NRK FleRe, Iram Ansari.