Rekordmange dyr drepes i trafikken: – Husk ditt ansvar som bilist

– Om du har kjørt på et dyr, har du ingenting å tape på å melde fra til politiet. Du risikerer ikke bonustap, og du kan få redusert egenandel, opplyser skadeforebygger.

Vegtrafikkloven og lov om dyrevelferd pålegger enhver å hjelpe et dyr som åpenbart er skadet eller hjelpeløst. Foto: Yu Wang/Unsplash.

De to siste jaktårene* har det til sammen blitt registrert over 14 000 rådyrpåkjørsler, viser ferske tall fra Statistisk Sentralbyrå (SSB). Det er hele 23 prosent flere enn i jaktåret 2019-2020. I tillegg kommer påkjørsler av elg og hjort.

Om du skulle være så uheldig å kjøre på et dyr, er det du som bilist som har ansvar for å melde fra til politiet eller viltnemda.

– Dyret kan være skadet eller må avlives, så det er viktig at du melder fra. Du risikerer ikke å få bonustap hos oss, hvis du har kjørt på et dyr. Egenandelen vil også bli redusert med opptil 2.000 kroner, opplyser skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind.

Personskader blir dekket av bilforsikringen.
– For å dekkes mot skader på egen bil, må du ha minimum kasko eller toppkasko bilforsikring. Ansvarsforsikring eller delkasko vil ikke dekke skader på egen bil. Hvis du har delkasko eller bedre vil forsikringen også dekke veihjelp, forklarer Hofstad-Nielsen.

Tror det vil koste dyrt
De aller fleste som kjører på et dyr er klar over sitt ansvar, men skadeforebyggeren mener vi må ta høyde for at det foreligger en god del mørketall. Det viser observasjoner av jegere og andre som ferdes i naturen.

– Noen kjenner kanskje ikke til kravet om å melde fra. Andre tror kanskje at det vil koste dem dyrt. Men du har ingenting å tjene på å ikke melde fra om at du har kjørt på et dyr, avslutter skadeforebyggeren.

Dette gjør du hvis du har kjørt på et dyr:

• Vegtrafikkloven og lov om dyrevelferd pålegger enhver å hjelpe et dyr som åpenbart er skadet eller hjelpeløst. Det er viktig å handle raskt og sikkert. Sett på varsellys, plasser bilen på en måte som ikke skaper farlige situasjoner i trafikken, og ta på deg en refleksvest. Sett også ut en varseltrekant. Kontakt nødhjelp først hvis det har skjedd en alvorlig ulykke.

• Meld fra til politiet på tlf. 02800. Politiet vil varsle viltnemda, som er ansvarlige for å ta seg av skadde eller døde dyr. Husk også å merke hvor du er og hvor dyret forsvant, for eksempel ved å sette opp midlertidige merker eller ta bilder av området.

*Med siste to jaktår menes 1. april 2022 - 31. mars 2023, samt 1. april 2023 – 31. mars 2024.

Råd for å unngå viltpåkjørsel:

• Senk farten. Høyere hastighet på veiene bidrar til at flere dyr blir påkjørt, viser tall fra Transportøkonomisk institutt.

• Vær ekstra oppmerksom på morgenen og kvelden. Det er da de fleste ulykkene skjer.

• Dyrene holder gjerne sammen i små flokker. Hvis du ser ett dyr som krysser veien, er det derfor stor sannsynlighet for at det er flere i nærheten.

Therese Hofstad-Nielsen, skadeforebygger i Fremtind

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen, DNB og Eika-Gruppen, og er et av Norges største forsikringsselskap.