Veikart til økt lønnsomhet i havvindsektoren: Ny rapport fra BCG og PEAK Wind

Optimalisering av drifts- og vedlikeholdspraksiser innen havvind kan forbedre både den operasjonalle ytelsen og lønnsomheten, skriver Boston Consulting Group og PEAK Wind i en fersk analyse.

Dagens utviklere av havvind kan ikke tillate seg å overse viktigheten av å forbedre sine drifts- og vedlikeholdspraksiser, skriver BCG og PEAK Wind. EyeEm / BCG

Rapporten understreker den kritiske rollen som drift og vedlikehold (operations and maintenance; O&M) har når havvindparker går fra å være supplementære grønne energikilder til primære energileverandører. Forfatterne identifiserer et betydelig uutnyttet potensiale i å optimalisere eksisterende drift - noe som kan føre til større verdiskaping og bygge opp under vindenergiens voksende rolle i globale energisystemer.

- Effektiv forvaltning av havvindparker er nå viktigere enn noen gang for å sikre deres økonomiske levedyktighet i driftsfasen. Å oppnå stabile og forutsigbare forretningsresultater krever et samtidig fokus på både inntekter og kostnader, sier Matti Scheu i PEAK Wind.

Forfatterne peker på syv tiltak for å optimalisere O&M-funksjonen:

1. Balansere innovasjon med standardisering
2. Gå fra produksjonsbaserte til inntektsbaserte beregninger
3. Redefinere formål og hensikt på tvers av alle prosjektfaser
4. Kontinuerlig forbedring av produksjonssystemet
5. Kartlegge synerergieffekter på tvers av porteføljer og i samarbeid med nærliggende anlegg
6. Design av dataintegrasjon og læringsmodeller
7. Tidlig fokus på livssyklusforvaltning

- Havvindindustrien er i en avgjørende fase hvor operasjonell ytelse utgjør en stadig større andel av netto nåverdi for prosjekter. Ved å finjustere O&M-praksisen kan utviklere frigjøre betydelig verdi og forbedre prosjektets levedyktighet, sier Robert Hjorth, Managing Director & Partner ved BCGs Oslo-kontor.

Rapporten diskuterer også utviklingen av turbinteknologi og nødvendigheten av en overgang mot mer robuste og prediktive O&M-strategier og kan, sammen med de øvrige innsiktene, forbedre operasjonell effektivitet og lønnsomhet for havvindprosjekter over hele verden.

Matti Scheu, PEAK Wind
Robert Hjorth, BCG

BCG ble grunnlagt av Bruce Henderson i Boston, USA, i 1963 og har i dag mer enn 32 000 ansatte i over 100 byer i mer enn 50 land.