Advarer mot direktørsvindel i sommer

Vi går inn i ferietid og med det høytid for såkalt direktørsvindel. Vær på vakt, advarer adm. direktør Karen Kvalevåg i Revisorforeningen.

Vær på vakt mot økt aktivitet fra svindlere i sommer, advarer adm. direktør Karen Kvalevåg i Revisorforeningen. Foto: Bow/Revisorforeningen.

Såkalt direktørsvindel kjennetegnes ved at svindlere tar kontakt og utgir seg for å være en i ledelsen av bedriften. Henvendelsene kan eksempelvis skje gjennom e-post, SMS eller telefon.

- Jeg og flere av mine kolleger har allerede rukket å få vår første e-post, sier Kvalevåg.

- Ofte har disse svindlerne gjort undersøkelser på forhånd. De henter opplysninger fra virksomhetens hjemmeside, sosiale medier og fra regnskapsopplysningstjenester som eksempelvis Dun & Bradstreet eller Proff Forvalt. På den måten skaffer de seg informasjon om bedriften og hvem som har disposisjonsrett til virksomhetens bankkonti. Formålet med svindelen er å få utført en betaling, og da er personer som har økonomifunksjoner særlig utsatt, sier Kvalevåg.

Svindelen blir stadig mer avansert

Amatørmessige e-poster med dårlig språk forekommer fremdeles, men mye av svindelen er nå blitt mer profesjonell og vanskeligere å avsløre.

- Selv om majoriteten av svindlene skjer fra utlandet, kan de fremstå svært troverdige. Svindlerne kan selv beherske, eller ha hjelpere som behersker norsk godt. Bruk av KI både til å lage tekster og imitere stemmer du kjenner, er også blitt en reell trussel, advarer Kvalevåg.

- Det er viktig å være kritisk. De som driver slik svindel, er ofte både smarte og kompetente. I tillegg er de ikke sjelden både frekke og pågående. Blir man utsatt for dette er det viktig ikke å la seg stresse, og ta seg den tiden som er nødvendig for å gjøre supplerende undersøkelser. Det er sjelden at utbetalinger må gjøres på minuttet. Du har tid til å få verifisert at betalingsoppdraget er reelt, sier Kvalevåg.

De røde flaggene du skal se etter

• Forventer du en slik betalingsordre? Og er det vanlig at betalingsinstruksjoner gis på denne måten i din bedrift?
  • Er e-postadressen mistenkelig eller telefonnummeret ukjent? Spoofing: Husk at både e-postadresser og mobilnummer kan kapres – det vil si at svindleren kamuflerer seg bak et falskt telefonnummer eller en falsk e-postadresse.
  • Haster det?
  • Inneholder e-poster eller SMS lenker til ukjente nettsider, eller er det noe annet som er uvanlig eller mistenkelig?
  • Lokkes eller trues det med noe?
  • Er du det minste i tvil: - Følg opp, enten ved å ringe lederen direkte, eller sende en SMS. Ikke bruk lenker eller telefonnumre oppgitt i e-post eller SMS. Bruk et nummer du vet er korrekt.  Og husk: - Det er sjelden en betaling haster så mye at den ikke kan vente til du får en skikkelig bekreftelse.

Revisorforeningen er en interesse- og kompetanseorganisasjon for statsautoriserte revisorer i Norge. Revisjon er en samfunnskritisk funksjon. Våre medlemmer er objektive overvåkere og kontrollører av sentrale fakta i samfunnet. Betrodde tillitspersoner som ser årvåkent på årsregnskap, rapporter og beretninger, og som på våre felles vegne sørger for at informasjonen er etterprøvd og utfordret.  Tillit fordrer at vi kan stole på at bedrifter og organisasjoner snakker sant. Med tillit i bunn får vi et sunt næringsliv, rettferdig konkurranse og trygge arbeidsplasser.

Revisorforeningen har 28 ansatte og holder til i Indekshuset på Solli plass i Oslo