Simply.TV kjøper opp Inflow Media

Det norske nyhetsbyrået NTB og det danske nyhetsbyrået Ritzau selger sitt felles datterselskap Inflow Media AS til metadata-aktøren Simply.TV.

InFlow Media kuraterer, beriker og leverer Video on Demand (VOD) og lineære metadata-tjenester til distributører, kringkastere og mediehus. Det samme gjør Simply.TV

– Inflow Media og Simply.TV har lenge vært harde konkurrenter med stor respekt for hverandre – så dette er en svært god match. Samlet blir disse selskapene nå et kraftsenter for metadata til tv i Norden. Vi er svært fornøyde med å finne den riktige eieren som kommer til å løfte dette til et nytt nivå inn i fremtiden, sier styreleder i Inflow Media AS og sjefredaktør og adm.dir. i NTB, Tina Mari Flem.

Et kraftsenter for metadata

Inflow Media ble grunnlagt i 2019 etter en sammenslåing av NTBs datterselskap Universum med danske Ritzau sin avdeling for metadatahåndtering til tv. Norden er hovedmarkedet. Simply.TV ble grunnlagt i 2019 og opererer i dag i over 22 land, men har base i Danmark. Sammen blir de to selskapene en ledende aktør i Norden på sitt felt.

– Siden vi startet Simply.TV i 2019 har vi sett på Inflow som den sterkeste leverandøren av metadata i Skandinavia. At vi nå kan tilføre deres kunnskap, ekspertise, medarbeidere og teknologi gir oss muligheten til å kunne tilby enda bedre produkter til både nåværende og nye fremtidige kunder. Prosessen rundt oppkjøpet har vist oss at det er den helt riktige virksomheten å bringe inn i Simply.TV med deres kundeorienterte tilnærming, sterke produktforståelse og ikke minst fantastiske team, sier Daniel Rühmann, COO i Simply.TV.

Riktig eier

NTB og Ritzau har eid selskapet sammen i fem år. I denne perioden har selskapet vokst fra å være to separate aktører i hver sine respektive land til å virkelig bli en nordisk aktør å regne med. Det er gjort store steg i teknologiutviklingen og satsingen på video-on-demand.

– Det har vært en spennende reise og et svært godt eiersamarbeid mellom Ritzau og NTB. Men metadata til tv-markedet er hverken Ritzaus eller NTBs kjerneprodukt. Med Simply.TV får de nå en eier som nettopp har dette som kjerne. Dette er bra for alle parter, sier Kamilla Laumark- Møller, fungerende administrerende direktør i Ritzau.

Overdragelsen vil gjelde fra 3. juli.

Tina Mari Flem, sjefredaktør og administrerende direktør i NTB
tina.flem@ntb.no