Seks entreprenørar ønsker å bygge ny Røldalstunnel på E134
Det er stor interesse i marknaden for bygging av ny Røldalstunnel på E134 mellom Røldal og Seljestad. No er lista over entreprenørar som vil delta i konkurransen klar.
![Kartet viser kvar den nye E134 mellom Røldal og Seljestad skal gå.](/data/images/public/17847490/18170751/5b585031-1cd3-439f-96e5-f08245d1c068-w_720.png)
Seks entreprenørar har bede om å verte prekvalifisert for å bygge Noregs fjerde lengste vegtunel, Røldalstunnelen. Dei seks er:
- AF Gruppen Norge AS
- Arbeidsfellesskapet Bertelsen & Garpestad AS og Metrostav Norge AS
- Hæhre Entreprenør AS
- Arbeidsfellesskapet Impenia Norge AS og TT Anlegg AS
- Itinera S.P.A .
- Arbeidsfellesskapet Leonhard Nilsen & Sønner AS og Obrascón Huarte Lain, S.A
Prosjektleiar Frode Lykkebø i Statens vegvesen er svært nøgd med den store interessa som blir vist prosjektet, og gler seg til å sjå gjennom tilbydarane.
– Det er utruleg kjekt at så mange viser interesse for prosjektet. Det legg grunnlaget for ein spanande prosess fram mot tildeling av hovudentreprisen.
Prekvalifisering og forhandlingar
Prosjektet skal no gå gjennom dokumenta frå tilbydarane for å sjå om dei oppfyller kvalifikasjonskrava. Deretter blir det evaluering og rangering basert på dokumentasjonen dei har levert, før tre til fem av entreprenørane som er best kvalifisert går vidare til neste fase.
Prosjektet er lyst ut som totalentreprise, og omfattar prosjektering og bygging av eitløps-tunnel med tilknyting mellom Røldal og Seljestad. E134 er eit av hovudsambanda mellom aust og vest, og den nye tunnelen vil gi tryggare veg og kortare køyretid. Kontrakten har ein verdi på 2,5 milliardar ekskl. mva og omfattar:
- 1,7 km ny veg i dagen på Liamyrane ved Røldal.
- 1,2 km ny veg i dagen på Seljestad, samt gang- og sykkelveg på ca. 0,7 km
- Ny tunnel mellom Liamyrane og Seljestad på om lag 12,4 km.
- Diverse konstruksjonar i tilknyting til veganlegget.
– Det blir spanande å etter kvart få starte opp konkurransen og forhandlingane til hausten. Spesielt spanande blir det å sjå korleis dei ulike tilbydarane stiller seg til kravet om bruk av elektriske maskinar i drifta, seier Lykkebø.
Etter overordna mål om å streve etter utsleppsfrie anleggsplassar er ei av føringane i prosjektbeskrivinga at entreprenøren skal ta i bruk ein betydeleg mengde elektriske maskinar i drifta. Med god tilgang på utbygd kraftnett i nærleiken er tilhøva gode for elektrisk anleggsdrift.
Kontrakten skal etter planen verte signert i løpet av våren 2025, med byggestart sommaren 2025. Vegopning skal etter planen skje i 2031.
Kontakter
Frode LykkebøProsjektleiarStatens vegvesen Utbygging
Tel:91595865frode.lykkebo@vegvesen.noGeir HolenKommunikasjonsrådgiverStatens vegvesen
Tel:95968286geir.holen@vegvesen.noLenker
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Fortsatt mange som ikke sikrer barna sine i bilen9.7.2024 09:55:35 CEST | Pressemelding
Nordmenn er generelt flinke til å sikre barn i bil før de skal ut på veien. Likevel ble 24 anmeldt første halvår 2024.
Statens vegvesen tar grep for artsmangfoldet8.7.2024 06:30:00 CEST | Pressemelding
Kantklipping er Statens vegvesens viktigste grep for å øke artsmangfoldet, hindre gjengroing og begrense uønskede vekster.
Åpner 4 km ny E39 mellom Betna og Klettelva5.7.2024 15:11:53 CEST | Pressemelding
Fredag ettermiddag åpnes første parsell på E39 Betna-Hestnes for trafikk. Parsellen er klar flere måneder før planen. Dermed fjernes nok en ulykkesutsatt strekning mellom Molde og Trondheim.
72 prosent flere dør i trafikken om sommeren5.7.2024 13:54:35 CEST | Pressemelding
Det er 72 prosent flere omkomne i trafikken om sommeren enn om vinteren. Dette viser ulykkestall fra Statens vegvesen fra de 10 siste årene.
Dette gjør Statens vegvesen for å holde Tromsøysundtunnelen åpen5.7.2024 13:03:12 CEST | Pressemelding
Tromsø har fått ei hastestengt bybru i sommer. Da er det desto mer viktig at tunnelen som binder byen til fastlandet holdes åpen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom