Kampen om Kongepokalen: NM langbane 2024

Vi er klare for et av årets høydepunkt når Norges beste svømmere fra 4.-7. juli skal kjempe om NM-tittelen på langbane. Stevne Bergen er vertskap for mesterskapet, som arrangeres i Bergen.

Kim Pedersen / NSF Norges Svømmeforbund

179 kvinner og 246 menn fra 60 klubber deltar i mesterskapet som arrangeres i AdO Arena.

Hvem stikker av med kongepokalene?

På NM langbane er det alltid spennende å følge med på hvilke utøvere som er på topp, hvilke som overrasker og hvem som stikker av med den hederlige kongepokalen. For første gang vil det også deles ut en kongepokal i paraklassen.

I fjor var det Eva Kummen fra Lambertseter SK som stakk av med kongepokalen på damesiden. Det blir spennende å se om hun klarer å gjenta fjortårets suksess. Ingeborg Vassbakk Løyning fra OI Svømming var ikke med i fjor, men stiller til start igjen i år. Hun trener og bor for tiden i Australia, og det blir spennende å se om hun kan ta tilbake tronen. Silje R. Slyngstadli fra Bergensvømmerne er også en å regne med i kampen om kongepokalen på damesiden.

Mange av landslagsutøverne kommer fra EM langbane i Beograd som bare var et par uker siden. Vi var ikke helt fornøyde der, så vi håper å se en forbedring nå under NM. NM langbane blir også viktig for å se hvordan formen ligger an for flere av landslagsutøverne. Flere av de beste juniorutøverne er ikke med på grunn av EM jr langbane går samtidig. Det blir derfor spennende å se om det kan komme opp noen andre unge utøvere under årets NM langbane, sier landslagssjef Petter Løvberg.

På herresiden er det også kamp om kongepokalen. Henrik Christansen vant i fjor, og det blir spennende om han klarer å forsvare tittelen. Her kan det fort bli kamp mellom OL-klare Henrik Christiansen og Jon Jøntvedt. Begge har nettopp kommet tilbake fra EM langbane i Beograd, der Henrik svømte en god 800 fri finale. Jon kom til sin første internasjonale finale i senior langbane. Nicholas Lia også OL-klar, har dessverre slitt med sykdom siden VM langbane i februar i Doha, og har derfor ikke fått trent optimalt. Det blir spennende å se hva de tre OL-klare utøverne kan utrette under NM langbane. Markus Lie og Jørgen Bråthen er også aktuelle kandidater for kongepokalen. Dette blir spennende!

Flere av Norges beste juniorutøvere vil ikke delta i NM langbane, til tross for at de har tider til å kvalifisere seg. Dette fordi det samtidig med NM langbane arrangeres EM junior i Vilnius, Litauen. Dette åpner også for at flere unge utøvere kan markere seg positivt under mesterskapet og samle verdifull erfaring.

Rekorddeltakelse på para

Nivået blant de norske parautøverne er høyt, og i år kvalifiserte rekordmange parautøvere seg til NM langbane. Parautøverne kvalifiserer seg basert på tidene de har satt opp mot verdensrekorden i deres klasse. I år blir rekorden slått igjen, med 21 kvalifiserte parautøvere som er klare for NM langbane.

Fredrik Solberg fra Tønsberg SK, som tidligere i vår ble klar for den norske troppen Paralympics i Paris i sommer, deltar og forventes å svømme et sterkt NM. Gabriel Steen fra TSLK har fått tilbake fikk sin internajsonale klassifisering tidligere i år og forventes også å oppnå gode resultater på NM.

Det er flere debutanter i paraklassen og en av dem er Leo Helme fra Harstad. Vi gleder oss til å se han i aksjon denne helgen.

Blant kvinnene ventes Thea Løkebø fra Sandefjord SK å holde et høyt nivå under mesterskapet.

Om NM langbane

NM arrangeres fra 4.-7. juli i AdO Arena, Bergen. Mesterskapet er et langbanemesterskap og svømmes i 50m basseng. Det svømmes ulike distanser i bryst, rygg, butterfly og fri. I tillegg svømmes individuell medley og stafetter.

Forsøk svømmes om morgenen med start kl. 9.00. Finaler svømmes på kvelden, med start mellom kl. 16.00-17.00 avhengig av dagen.

Får du ikke tatt turen til AdO Arena denne helgen? Fortvil ikke, NM langbane vises på Direktesport: A-Media (se lenke nederst)

Silje Slyngstadli, Bergensvømmerne
Fredrik Solberg, Tønsberg Svømmeklubb
Petter Løvberg, landslagssjef svømming
Landslagstrener Petter Løvberg
Markus Lie
Henrik Christiansen
Nicholas Lia
Jon Jøntvedt
Foto: Norges Svømmeforbund

Norges Svømmeforbund (NSF) ble stiftet 19. august 1910.
NSF består av 1 sentralledd, 18 kretser og 280 medlemsklubber, og 65.000 medlemmer.

Tilknytning
NSF er tilsluttet Norges Idrettsforbund (NIF), Federation Internationale de Natation Amateur (FINA), Lique Europeenne de Natation (LEN) og Nordic Swimming Federation Associaton (NSFA), og underkastet disse forbundenes lover og regler. Som en følge av tilslutningen til FINA er NSF den eneste organisasjon i Norge som kan organisere svømmeidrett innenfor FINAs idrettslige jurisdiksjon.

Formål

NSF logo