Advarer bilistene i sommer: Løse gjenstander i bilen kan være livsfarlig

1 av 4 nordmenn skal på bilferie i sommer. – Husk å sikre bilen for løse gjenstander. En feilpakket bil kan føre til alvorlige ulykker og livsfarlige situasjoner.

Husk å sikre bilen for løse gjenstander. En feilpakket bil kan føre til alvorlige ulykker og livsfarlige situasjoner.  Foto: Fremtind
Husk å sikre bilen for løse gjenstander. En feilpakket bil kan føre til alvorlige ulykker og livsfarlige situasjoner. Foto: Fremtind

Det sier Trond-Boye Hansen, tidligere paramedic og ulykkesgransker ved OUS Ullevål sykehus, nå assisterende havariinspektør ved Statens havarikommisjon. Han har jobbet med trafikksikkerhet i en årrekke.

– En feilpakket bil kan få store konsekvenser. I verste fall kan passasjerer i baksetet bli truffet av tunge bagger og kofferter som kastes med voldsom kraft i bakseteryggen ved en bråstopp. Vi har tidligere sett en liten eske med kjøttvarer fra handletur i Sverige stå i baksetet og i kollisjonen slo den frem forsetene og føreren ble kritisk skadet. Vi har også sett tilfeller der iPader, brusflasker og mobiltelefoner kommer som prosjektiler og havner i frontruta. At ingen ble skadet er bare flaks, advarer Boye-Hansen.

Høysesong for bilulykker
Skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen støtter det Hansen sier. Sommeren er dessuten en tid hvor veldig mange skal ut og kjøre lengre bilturer. Det gir stiller enda høyere krav til oss som sjåfører, mener skadeforebyggeren.

– Nær én av fire nordmenn skal på bilferie i Norge denne sommeren, viser vår siste undersøkelse fra Respons Analyse. Det tilsvarer over én million biler på norske veier. Når vi i tillegg vet at sommeren er høysesong for alvorlige trafikkulykker, betyr det at vi må være ekstra skjerpet i trafikken. Ta deg tid til å sjekke at bilbeltene sitter som de skal før dere kjører, og sikre at det ikke er løse gjenstander i bilen. Det kan redde liv, sier Hofstad-Nielsen.

Slik pakker du bilen forsvarlig:

• Pakk de tyngste og største tingene nederst og så langt inntil bakseteryggen du får de.

• Sørg for at bagasjen ikke hindrer sikten din.

• De lette og myke tingene legger du øverst, men ikke høyere enn nakkestøttene på baksetet.

• Det er lurt å ha gitter som går fra bakseteryggen opp til taket, slik at gjenstander ikke kastes fra bagasjerommet og inn i bilens kupé.

• Unngå løse gjenstander i bilen. Har du bagasje i kupeen, bør du bruke sikkerhetsbeltet for å holde bagasjen på plass. Dette bør du helst unngå, i så fall må det være lette ting.

• Har du nettbrett i bilen, bruk kollisjonstestet nettbrettholder.

• Sørg for at du har med deg varseltrekant og refleksvest i bilen. I tillegg anbefaler vi førstehjelpsutstyr og eventuell brannslukker. Refleksvesten skal ligge i sidelommen på førerdøren eller i hanskerommet.

Pakk de tyngste og største tingene nederst og så langt inntil bakseteryggen du får de. Du bør pakke den tyngste bagasjen ut til sidene i bagasjerommet. Foto: Fremtind
Det er lurt å ha gitter som går fra bakseteryggen opp til taket, slik at gjenstander ikke kastes fra bagasjerommet og inn i bilens kupé. Foto: Fremtind
Trond-Boye Hansen, tidligere paramedic og ulykkesgransker ved OUS Ullevål sykehus, nå assisterende havariinspektør ved Statens havarikommisjon. Foto: Fremtind

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.