IFE - Institutt for energiteknikk

Historisk milepæl for IFE

Institutt for energiteknikk (IFE) har inngått avtale med Nærings- og fiskeridepartementet for overføring av IFEs atomanlegg til staten.

Administrerende direktør ved IFE Nils Morten Huseby, næringsminister Cecilie Myrseth og Styreleder i IFE Olav Fjell. Foto: Nærings- og fiskeridepartementet

I dag signerte IFEs styreleder Olav Fjell og næringsminister Cecilie Myrseth avtalen om overføring av IFEs atomanlegg til staten.

Avtalen regulerer vilkårene for overføring av IFEs atomanlegg og tilhørende personell til Norsk Nukleær Dekommisjonering (NND), som er et forvaltningsorgan opprettet under Nærings- og fiskeridepartementet (NFD). Avtaleverket legger et solid grunnlag for at IFE kan løse begge sine samfunnsoppdrag: 1) Forskning for en bedre fremtid, og 2) Trygg håndtering og opprydding etter over 70 år med atomvirksomhet i Norge.

Administrerende direktør ved IFE Nils Morten Huseby understreker at denne avtalen er et resultat av flere år med omfattende og komplekst planarbeid, og uttalte i forbindelse med signeringen:

«IFE er i mål med Nærings- og fiskeridepartementet om avtaleverket for overføring av våre atomanlegg til NND. Det har vært lagt ned et betydelig arbeid med å få dette på plass, og dette er en viktig avtale for begge parter. Overføring av atomanleggene til staten representerer den største endringen for IFE siden instituttet ble etablert i 1948, og er en viktig milepæl i oppryddingen etter atomvirksomheten. Samtidig har IFE mange viktige forskningsoppgaver knyttet til å løse fremtidens energiutfordringer. Denne avtalen gjør at opprydningsarbeidet nå kan komme godt i gang, og etablerer samtidig gode og forutsigbare rammer for IFEs videre forskningsvirksomhet som en selvstendig forskningsstiftelse.»

Administrerende direktør ved IFE Nils Morten Huseby

Bakgrunn

Norges to siste forskningsreaktorer, i Halden og på Kjeller, ble stengt i 2018 og 2019, og skal dekommisjoneres sammen med ytterligere to eldre reaktorer og all øvrig infrastruktur knyttet til anleggene. Dekommisjonering av atomanlegg er en omfattende, kostbar og strengt regulert prosess. Det innebærer å demontere alt av utstyr, strukturer og bygninger, radioaktivt materiale, samt håndtere alt avfall som må lagres i godkjente anlegg. Målsettingen er at denne prosessen er så grundig at områdene i etterkant kan brukes uten restriksjoner, eller med begrensede restriksjoner.

Det har vært bred enighet om at dekommisjoneringen og fremtidig håndtering av avfall krever et dedikert, statlige organ, som er bakgrunnen for at Norsk nukleær dekommisjonering (NND) ble opprettet i 2018.

Før selve dekommisjoneringsarbeidet kan starte, må anleggene overføres fra IFE til NND, inklusive ekspertise, anlegg, nøkkeloppgaver og ansvar. IFE og NND har jobbet tett og godt sammen siden 2018.

Om IFE

Institutt for energiteknikk (IFE) ble etablert i 1948 som Institutt for atomenergi (IFA), og fikk i 1980 dagens navn. Forskningsinstituttet holder til på Kjeller og i Halden, og har i dag flere datterselskap, og har til sammen over 720 ansatte fra mer enn 30 forskjellige land.

Helt siden begynnelsen i 1948 har IFE vært internasjonalt ledende innen forskning på energi. Kunnskapen IFE har utviklet har spart petroleumsindustrien for flere hundre milliarder kroner. IFE har bidratt til utvikling av banebrytende kreftmedisin, nye løsninger innen fornybar energi, mer energieffektive industriprosesser, nullutslipps transportløsninger og fremtidsrettede energisystemer. I IFE søker vi etter svarene på de største utfordringene verden står overfor. Hvert prosjekt tar oss ett skritt videre mot ny forståelse, ny teknologi, nye løsninger og bedre effektivitet.

IFE er teknologioptimister, og mener at teknologi er nøkkelen til en bedre og mer bærekraftig verden. Energi løfter folk ut av fattigdom, og energiforskning er nøkkelen til å løse verdens klimautfordringer. IFE forsker for en bedre fremtid.

Om NND

Norsk nukleær dekommisjonering (NND) ble opprettet i 2018 og er underlagt Nærings- og fiskeridepartementet som har ansvar for finansiering og styring av NND.

Formålet med Norsk nukleær dekommisjonering er å bygge ned Norges historiske atomforskningsanlegg på en trygg og sikker måte. Som en naturlig del i det arbeidet skal etaten også finne løsninger for, og håndtere avfallet. Inklusive høyaktivt brukt reaktorbrensel. I tillegg til det historiske avfallet skall NND også håndtere radioaktivt avfall fra andre sektorer der det ikke foreligger andre løsninger.

Bilder

Næringsminister Cecilie Myrseth, styreleder i IFE Olav Fjell og administrerende direktør ved IFE Nils Morten Huseby.
Last ned bilde
Last ned bilde

Følg pressemeldinger fra IFE - Institutt for energiteknikk

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra IFE - Institutt for energiteknikk på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra IFE - Institutt for energiteknikk