Ny grønn industrisatsing på Ringerike finansieres av DNB og Eksfin

Selskapet VOW Green Metals bygger et av Europas største produksjonsanlegg for biokarbon på Hønefoss. Med norsk kompetanse og tradisjoner både innen skogvirke- og treforedlingsindustri i samarbeid med metallurgisk industri, vil biokarbon redusere utslipp i smelteverksindustrien. Finansiering fra DNB og Eksfin på 344 millioner kroner har vært avgjørende for gjennomføringen av prosjektet.

Ny grønn industrisatsing på Ringerike finansieres av DNB og Eksfin.

– Dette viktige prosjektet løfter frem ny grønn eksportindustri på Ringerike som bygges på sterke norske konkurransefortrinn og industritradisjoner. Det er også et godt eksempel på at samarbeidet mellom privat og statlig finansiering bidrar til å realisere nye arbeidsplasser og industriprosjekter, sier Tone Lunde Bakker, administrerende direktør i Eksfin.

Samarbeid mellom privat og statlig kapital

DNB har vært arrangør av finansieringen til VOW Green Metals, og stiller med lån på inntil 144 millioner kroner som finansierer bygget, hvorav 50 prosent garanteres av Eksfin gjennom en såkalt investeringsgaranti. Eksfin kan stille denne typen garanti når produksjonen ved anlegget bidrar til norsk eksport.

I tillegg stiller DNB lån på 200 millioner kroner som finansierer produksjonsutstyr, der Eksfin også garanterer for 50 prosent av beløpet.

– DNB har gjennom 2023 og frem til i dag jobbet tett med Eksfin, selskapet og eiere for å få til denne finansieringen, som gjør det mulig å bygge en ny spennende industri i Norge. Eksfin er en svært viktig bidragsyter til en bærekraftig omstilling av norsk eksportindustri og denne finansieringen markerer nok et viktig samarbeid for våre felles kunder, sier Astrid Nordtorp, divisjonsdirektør i Transaction Banking med ansvar for eksportfinansiering i DNB.

Andre virkemiddelaktører bidrar også til realiseringen av biokarbonfabrikken: Enova har tildelt prosjektet 81 millioner kroner i tilskudd. VOW Green Metals har også inngått en avtale om at SIVA kjøper fabrikkbygget og leier det ut til selskapet i 20 år. Totalt skal Siva investere nærmere 152 millioner kroner i prosjektet.

Avtale med Elkem

VOW Green Metals har signert en avtale med Elkem om årlig levering fra anlegget.

Biokarbon erstatter fossilt kull i produksjon av metaller, noe som særlig er viktig for Elkem, som er en av verdens største produsenter av avanserte silisiumbaserte materialer.

Avtalen trer i kraft når de første store volumene med biokarbon leveres, og en pågående kvalifikasjonsprosess er fullført for å sikre et optimalisert og konkurransedyktig produkt.

Biokarbon er et kommersielt modent produkt, og avtalen med Elkem baner vei for at biokarbon kan spille en viktig rolle i den grønne omstillingen i norsk metallindustri.

Pressekontakter:

Eksfin, Cecilie Grønntun, Senior kommunikasjonsrådgiver  | +47 90 65 26 38

DNB, Stål Ulvin Garberg, kommunikasjonsrådgiver | +47 911 90 970

VOW Green Metals AS, Jan Halvard Aas Møller, CFO, Vow Green Metals AS. | + 47 901 15 375

Tone Lunde Bakker, adm. dir. i Eksfin

Eksportfinansiering Norge (Eksfin) bidrar til å gjøre norske eksportnæringer konkurransedyktige i utlandet. Eksfin kan stille statlige lån, garantier som fremmer konkrete salgskontrakter, eksportfremmende investeringer i Norge, eller andre typer transaksjoner som bidrar til norsk verdiskapning og sysselsetting. Den norske stat står bak Eksfins garantier og lån i hele løpetiden. Eksfins garantier nyter derfor godt av statens høye kredittrating AAA. Eksfins administrasjon og tapsutbetalinger dekkes både av renteinnbetalinger og garantipremier fra våre kunder, samt bidrag over statsbudsjettet. I tillegg til ordninger med eksportformål, forvalter Eksfin også enkelte finansieringsordninger med andre næringspolitiske formål etter oppdrag fra Regjeringen. Eksfin har 130 medarbeidere og hovedkontor i Oslo. Adm. direktør er Tone Lunde Bakker og styret ledes av Morten Støver.

Med finansiering fra DNB og Eksfin bygger Hydrovolt et av Europas største anlegg for batteriresirkulering8.5.2024 08:47:46 CEST | Pressemelding

Fredrikstad-baserte Hydrovolt skal resirkulere batterier tilsvarende volumet fra hele den utgående norske elbilparken hvert år frem mot 2030. Usikker tilgang på råvarer i fremtiden, og voksende etterspørsel etter energilagring, gjør resirkulering av batterier viktig. Hydrovolt skal oppskalere produksjonsanlegget med ny investeringsfinansiering på 63 millioner kroner gjennom DNB og Eksfin.