NAF: Ikke la førerassistenter bil en sovepute i sommertrafikken

Økt komfort og sikkerhet er hovedoppgaven til førerassistenter. Nå advarer NAF mot at systemene skal bli en sovepute og oppfordrer feriebilister til å konsentrere seg om det å kjøre bil. 1.juli kom nye EU-krav om førerstøtte i bil.

Selv om mange moderne biler har avansert elektronikk er det du som sjåfør som har det fulle ansvaret. - Ikke glem å kjøre bil, selv om bilen din har avanserte førerassistenter, sier Jan Harry Svendsen i NAF. FDM

- Vi er bekymret for at mange stoler for mye på moderne førerstøttesystemer. Det er fortsatt du som sjåfør som er ansvarlig for at kjøreturen skal ende godt, sier rådgiver i NAF, Jan Harry Svendsen.

Bremser for spøkelser

Vanlige feil sjåførene opplever at elektronikken gjør kan være å gal veimarkering, lese av fartsgrensen på veien man kjører ved siden av, eller plutselig bremse for en hindring som ikke er der.

- Vi er fortsatt langt unna å være der at vi kan la elektronikken ta over bilkjøringen. Uansett hvor mange førerassistenter bilen din har må du konsentrere deg om å kjøre bil når du sitter bak rattet i sommertrafikken, sier Svendsen.

Krav om sort boks i biler

Fra 1. juli innføres ISA (Intelligent Speed Assist) i alle nye biler. Systemet skal gjøre det vanskeligere å kjøre for fort, og varsler med lyd eller symboler om man ligger over fartsgrensen. En uke etter, den 7. juli, trer nok et EU-direktiv i kraft. Fra denne datoen blir det påbudt med sorte bokser i alle nye biler. Teknologien vil lagre hastighet, bremseinngrep, styrevinkel og flere andre faktorer rett før en ulykke. Ved å hente ut data skal man få bedre kunnskap om hvordan ulykker skjer, slik at disse kan forhindres i fremtiden.

- Vi er positive til all utvikling som øker sikkerheten for trafikanter, men vi frykter at mange vil deaktivere ISA under kjøring. Dette vil i så fall ta bort fokuset fra det å kjøre bil. Da er vi i en situasjon hvor førerassistenter blir så inngripende at de blir et irritasjonsmoment. Et annet argument er at disse systemene bruker speedometeret som grunnlag for varsling. Det betyr at du som fører varsles før du bryter fartsgrensen fordi alle speedometre viser lavere hastighet enn hva man faktisk har, sier Svendsen.

Han er heller ikke udelt positiv til de sorte boksene.

- Utfordringen kommer dersom disse dataene vil brukes i for eksempel forsikringsoppgjør. Det er helt åpenbart at disse dataene vil være svært interessante for forsikringsselskaper.  Derfor er det viktig at dataene behandles trygt.

Om oss

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.