Söderberg & Partners henter inn nye 3 milliarder svenske kroner

Söderberg & Partners' nåværende minoritetseiere KKR og TA Associates investerer ytterligere 3 milliarder svenske kroner.

Kapitalen vil bli brukt til å støtte Söderberg & Partners ekspansjon, særlig med fokus på Storbritannia og Spania.

KKR og TA Associates (TA), som er eksisterende minoritetsaksjonærer i Söderberg & Partners, har forpliktet seg til å tilføre Söderberg & Partners til sammen ca. SEK 3 milliarder i nye emisjoner. Kontrollen over Söderberg & Partners påvirkes ikke av den nye emisjonen, men forblir hos grunnleggerne og selskapets styreleder.

Den nye kapitalen vil bli brukt til å støtte fortsatt ekspansjon i landene der Söderberg & Partners opererer i dag, med særlig fokus på Storbritannia og Spania.

– Vi ser at investeringen vår i Storbritannia fungerer, og vi ønsker nå å skalere enda raskere. Vi ser mange muligheter og har høye ambisjoner om å bli en av de ledende aktørene i Storbritannia innen et par år. Vårt fokusområde akkurat nå er å skape en betydelig mer effektiv administrasjon ved hjelp av teknologien som brukes i organisasjonen og som vi vet fungerer, sier Gustaf Rentzhog, Group CEO og en av grunnleggerne av Söderberg & Partners.

– Det spanske markedet har behov for langsiktige investeringer, og vi ser at vårt konsept og vår modell fungerer og blir godt mottatt. Vi har nå bygget opp et lokalt team for å kunne utnytte ekspansjonsmulighetene raskere, sier Gustaf Rentzhog.

Hans Arstad, administrerende direktør i KKR og ansvarlig for selskapets europeiske private equity-praksis i Norden, kommenterer investeringen:

– Söderberg & Partners har fortsatt å utvide sin tilstedeværelse over hele Europa, videreutvikle produktporteføljen og forbedre sin dokumenterte kompetanse. Vi er stolte av det sterke partnerskapet vi har etablert med Gustaf og det eksepsjonelle teamet hos Söderberg & Partners, og vi ser frem til å fortsette vårt arbeid med dem i årene som kommer.

Chris Parkin, administrerende direktør og Co-Head of Business Service på TA sier:

– TA investerte opprinnelig i Söderberg & Partners for ti år siden, da selskapet kun hadde virksomhet i Sverige. Siden den gang har Gustaf og teamet rullet ut sin unike modell, ikke bare i Norden, men også i Nederland, Spania og Storbritannia. Vi er glade for å gjøre en ny investering i dette spennende selskapet, og ser frem til å støtte neste kapittel av internasjonal ekspansjon.

About Söderberg & Partners

Söderberg & Partners was founded in Sweden in 2004 and is today one of the Nordic region's leading financial advisers and brokers of insurance and financial products and services. The company has over 4,800 employees and operates in Sweden, Norway, Denmark, Finland, the Netherlands, Luxembourg, Spain, and United Kingdom. Söderberg & Partners operations have EUR 79 billion in asset under advice and EUR 5,2 billion in gross premiums.

About KKR

KKR is a leading global investment firm that offers alternative asset management as well as capital markets and insurance solutions. KKR aims to generate attractive investment returns by following a patient and disciplined investment approach, employing world-class people, and supporting growth in its portfolio companies and communities. KKR sponsors investment funds that invest in private equity, credit and real assets and has strategic partners that manage hedge funds. KKR’s insurance subsidiaries offer retirement, life and reinsurance products under the management of Global Atlantic Financial Group. References to KKR’s investments may include the activities of its sponsored funds and insurance subsidiaries. For additional information about KKR & Co. Inc. (NYSE: KKR), please visit KKR’s website at www.kkr.com. For additional information about Global Atlantic Financial Group, please visit Global Atlantic Financial Group’s website at www.globalatlantic.com.

About TA

TA is a leading global private equity firm focused on scaling growth in profitable companies. Since 1968, TA has invested in more than 560 companies across its five target industries—technology, healthcare, financial services, consumer and business services. Leveraging its deep industry expertise and strategic resources, TA collaborates with management teams worldwide to help high-quality companies deliver lasting value. The firm has raised $65 billion in capital to date and has over 150 investment professionals across offices in Boston, Menlo Park, Austin, London, Mumbai and Hong Kong. More information about TA can be found at www.ta.com.