"Barefoot in Bryophyte", lekent og kreativt album fra Mari Kvien Brunvoll, Stein Urheim og Moskus ute i dag!

From a world of its own, somewhat like ours, yet a bit different. Familiar sound, but in a slightly different order, upside down or backwards, with different instruments or in another language just beyond comprehension, that still, somehow, makes sense and carries us further in search of musical discovery.

Foto: MH

LYTT HER

Med et lekent og kreativt samspill og en særs god kjemi, tar Mari Kvien Brunvoll, Stein Urheim og Moskus enda et steg inn i upløyd musikalsk mark. Resultatet er albumet «Barefoot in Bryophyte».

Alle musikerne i kvintetten figurerer hyppig i Hubro-diskografien, men hadde aldri spilt sammen før dette prosjektet. Samarbeidet startet som bestillingsverket «Branches & Limits» til Vossajazz i 2023.

«Musikken og samarbeidet har en umiddelbarhet ved seg, og en litt uvanlig sammensetning av låtmateriale og spontan improvisasjon.» forteller musikerne selv om prosjektet.

Mari Kvien Brunvoll og Stein Urheim har skrevet låter, som de har bearbeidet videre sammen med Moskus. Det åpne og improvisatoriske går igjen i musikken til låtskriverne, der de blander det kjente og ukjente i sine sanger. De har en undrende tilnærming til det skapende, med tekster som er både åpne for tolkning og treffende på samme tid.

Albumcover: Aslak Gurholt / Yokoland

I tillegg til en rekke utgivelser, spellemannsnominasjoner og samarbeid med ulike musikere har Mari Kvien Brunvoll og Stein Urheim tre utgivelser bak seg som duo. «Stein & Mari´s Daydream Community» (2011), «Daydream Twin» (2013) og «For individuals facing the terror of cosmic loneliness» (2015), der plata «Daydream Twin» også ble spellemannsnominert til åpen klasse.

Anja Lauvdal, Fredrik Luhr Dietrichson og Hans Hulbækmo utgjør medlemmene i Moskus. En trio som det siste tiåret har etablert seg som et enormt kraftfelt i det norske jazzmiljøet. De går inn i musikken med en særegen signatur av smittende lekenhet, sveiseblind sjangerblanding og obsternasig eksperimentvilje. En fot i fundamentet, en fot i framtiden, og kontinuitet som nøkkelord,- har gitt sju plateutgivelser, fem spellemannnominasjoner og har gjort at trioen for alvor har satt sitt preg på den samme arenaen det siste tiåret.

«Barefoot in Bryophyte». er spilt inn i Duper studio i Bergen med Jørgen Træen bak spakene som både tekniker og medprodusent. Samme mann har også mikset og mastret albumet.

Utgivelsen kommer på både LP, CD og digitalt og det må poengteres at LP-versjonen inneholder alle tekstene trykket i coversleeve. Yokoland og Aslak Gurholt Rønsen står bak coverdesign.

"An enchanting, engrossing experience" - by Kieron Tyler, theartsdesk.com, Vossajazz, 2023

Mari Kvien Brunvoll & Stein Urheim with Moskus:

MARI KVIEN BRUNVOLL: vocals, electronics, percussion, zither, glockenspiel

STEIN URHEIM: vocals, guitars, flutes, electronics

ANJA LAUVDAL: piano, synth, harmonium, electronics, vocals

FREDRIK LUHR DIETRICHSON: upright bass, cello, whistling, vocals

HANS HULBÆKMO: drums, percussion, recorder, harmonica, tabla machine, vocals

Konserter I 2024:

09.august: Sildajazz, Haugesund

13.august: Oslo Jazzfestival

06.november: Bergen

07.novermber: Stavanger

08.november: Husnes

09.november: Stord

Photo: MH
Foto: MH
Albumcover: Aslak Gurholt / Yokoland

Om Grappa Musikkforlag

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er et av Norges største uavhengige plateselskap. I år 2023 har Grappa 40 års jubileum.

Grappa Musikkforlag har gitt ut over fire tusen album spredt på ulike labler. Foruten Grappa som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro.

Grappa samarbeider med Egmont Kids Media Nordic AS om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Andre språk

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Grappa Musikkforlag AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.