ice

ice gir én måned gratis til alle kunder berørt av roamingproblemer

Del

En omfattende feil hos en global signaleringsleverandør har skapt problemer for norske ice-kunder i utlandet siden onsdag ettermiddag.

ice krediterer månedsavgiften til kunder berørt av roamingproblemer i utlandet.
ice krediterer månedsavgiften til kunder berørt av roamingproblemer i utlandet. (Illustrasjonsfoto: ice)

Som følge av dette, har ice besluttet å dekke månedsavgiften for en hel måned for de berørte kundene.

- Vi er svært lei oss for at mange av våre kunder på ferie og reisefot får en slik dårlig opplevelse og kommer derfor til å kreditere én månedsavgift til alle de berørte, sier kommunikasjonssjef Andreas Veggeland i ice.

Slipper avgift 
Månedsavgiften vil krediteres på fakturaen for juli måned, som er den fakturaen kundene mottar i august.

- Alle som har vært berørt av feilen, blir kreditert automatisk. Berørte kunder trenger ikke å kontakte oss for å få denne kompensasjonen, sier Veggeland.

Underleverandøren jobber fredag ettermiddag fortsatt med å rette problemene som påvirker tjenesten til både ice-kunder i utlandet og flere andre utenlandske mobiloperatører.

Jobbes med stabilisering
- Vi ser at rettetiltakene fører til at flere av våre kunder nå har fått tjenestene tilbake, men det jobbes med stabilisering og det vil ta noe tid før alle har normale tjenester. Dette skyldes at systemet som har utfall, er et verdensomspennende nettverk med mange millioner kunder og trafikken må slippes tilbake gradvis for å ikke skape ytterligere problemer, sier Veggeland.

Kundene kan ikke gjøre noe selv for å fremskynde feilrettingen, men det kan være lurt å sette telefonen i flymodus og tilbake igjen eller skru den av/på med jevne mellomrom for å sjekke om tjenestene er kommet tilbake.

Høynet beredskap
Ice har høynet beredskap og bemanning på kundesenteret for å sikre best mulig oppfølging av kundene så lenge problemene vedvarer og oppdater jevnlig på https://www.ice.no/driftsmeldinger når det foreligger ny informasjon.

Tips og triks

Kunder som befinner seg i utlandet, kan oppleve manglende tilgang til taletjenester, meldingstjenester og datatjenester.

Dersom du er rammet av problemene, minner vi om at du fortsatt har mulighet til å koble deg til tilgjengelige Wifi-nett og få tilgang til internett.

Har du tilgang til Wifi kan du bruke internettbaserte meldingstjenester for å oppnå kontakt med andre.

Med mindre du har deaktivert Wifi tale (VoWifi) vil du også normalt kunne ringe over det trådløse nettverket.

Opplever du at Wifi tale fortsatt ikke virker, vil en restart av telefonen (av/på) ofte hjelpe.



Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Kommunikasjonssjef i ice, Andreas Veggeland
Kommunikasjonssjef i ice, Andreas Veggeland
Anne-Lise Norheim
Last ned bilde

Om ice

Helt siden ice lanserte mobiltelefoni og startet utbygging av mobilnettet vårt har vi hatt ett mål for øyet; å utfordre og forbedre det norske mobilmarkedet, til det beste for norske bedrifter og forbrukere.

ice ble våren 2022 en del av det norske energi og telekomkonsernet Lyse og fra våren 2024 er Altibox, ice og NiceMobil samlet i én felles organisasjon: Lyse Tele AS.

Lyse er en av de største og ledende infrastruktur- og teletjenesteleverandører i Norge og forvalter de nasjonale produktmerkevarene Altibox, ice og NiceMobil. Lyse besitter svært moderne og landsdekkende digital infrastruktur, og ice har nå like stor andel av 5G-frekvensene som den største aktøren i markedet. Vår målsetning er å rulle ut 5G over hele landet for både mobiltelefoni og trådløst bredbånd. For kundene vil dette bety økt valgfrihet og bedre kundeopplevelser.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye