Chaconne part 3, andre singel fra Marius Neset og Leif Ove Andsnes nye album ute i dag!

Den 20.september 2024 er vi stolte av å presentere verdenspremiereinnspillingen av samarbeidet mellom saksofonist og komponist Marius Neset og pianist Leif Ove Andsnes, to av verdens fremste utøvere innen henholdsvis klassisk musikk og jazz. Andre singel fra albumet er «Chaconne part 3», del tre av et nyskrevet stykke av Marius Neset for seg selv og Leif Ove Andsnes, som ble urfremført på Lindmo i februar 2024.

Singelcover: Jonas Boström, Foto: Helge Hansen

Marius Neset forteller:
“Chaconne er en duett for piano og tenor saxofon, som ble komponert høsten 2023. Stykket er inndelt i 3 små satser, og hele stykket har form som en lang crescendo som blir mer og mer intensiv etterhvert, og ender opp i et klimaks til slutt.

Harmonisk er stykket basert på en grunnidé med enkle treklanger som forskyver seg i små og store terser. Etterhvert blir harmoniene mer og mer reharmonisert, så dette er ikke like tydelig hele veien.

Stykket begynte som en idé i 33/11-takt, men tok etterhvert en annen retning. I første sats er det pianoet som spiller, det starter søkende og flytende, før det etterhvert ender opp i en waltz (Part 2). Her kommer saxofonen inn, også som en søkende stemme, som etter hvert finner fram til melodistemmen. Andresatsen leder frem mot Part 3, som er det mest groovy partiet. Dette stykket er 100% notert for begge instrumenter, bortsett fra noen få takter i saxofonen mot slutten som inneholder improvisasjon.

Det kan likevel til tider høres ut som om dette er improvisert, og det bidrar også til at det er vanskelig å plassere i en sjanger. Det er heller ikke viktig i denne sammenhengen, for meg var det viktigere å ta utgangspunkt i Leif Ove og mitt eget uttrykk, og ut i fra det prøve å skrive musikk  som forteller en historie. Dette gir også en frihet til begge, hvor vi kan være oss selv 100%, samtidig som musikken føles ny og annerledes fra de sjangerene og tradisjonene vi ellers ofte befinner oss i.”

Foto: Helge Hansen

Som musikere fra ulike tradisjoner arbeider de to vanligvis med ulike stilidealer i sine respektive uttrykk. Eksempelvis improviserer ikke Andsnes, i likhet med de fleste av sine klassiske kollegaer og i motsetning til jazzutøvere. Men til tross for denne og andre forskjeller, mer enn antyder albumet Who We Are at likhetene i Andsnes og Nesets musikkforståelse og musikktilnærming er flere og viktigere enn forskjellene, og at de jakter på mange av de samme målene i sin musikalske fortellervirksomhet.

Når de her møtes i Nesets komposisjoner, er det en påtakelig inspirert, hyper-kommuniserende og livgivende fellesskapsfølelse som trer fram i musiseringen. Lekent, men med komplett og kontrollert eierskap til så vel storm som stille, skaper de musikk som klinger fullstendig organisk og original, og som i løpet av albumets spilletid får ord og begreper som «sjanger», «sjangermøte» og «fusjonering» til å prelle av som underlig irrelevante.

Albumet er innspilt i Rainbow studios desember 2023 med Jørn Pedersen som produsent og Martin Abrahamsen som tekniker. Albumet utgis på Simax den 20.september på LP, CD, digitalt og Dolby Atmos.

Photo: Helge Hansen
Singelcover: Jonas Boström, Foto: Helge Hansen