Machu Picchu er det landemerke flest ønsker å besøke i 2024 - Eiffeltårnet og Frihetsgudinnen taper

Oppdagelseslysten spirer, og med den ønsket om å besøke minneverdige landemerker. Øverst på listen finner vi den gamle inkabyen Machu Picchu oppe i Andesfjellene i Peru, etterfulgt av Sagrada Familia i Barcelona og Colosseum i Roma ifølge Tickets siste Kantar SIFO-undersøkelse.

Matchu Picchu
  • Å velge nærliggende reisemål med fokus på enkelhet, sol og bading har vært en vedvarende trend siden pandemien. Nå begynner vi imidlertid å merke en økt oppdagelseslyst. Sakte, men sikkert ønsker vi å kombinere solstolen med minneverdige eventyr og severdigheter. Pyramidene i Egypt har blitt mindre populært, mens tempelbyen Angkor i Kambodsja øker, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og administrasjonssjef i Ticket.

Machu Picchu er et drømmereisemål for mange. Ruinbyen er ikke helt lett tilgjengelig, noe som naturlig begrenser antallet turister – selv om turismen øker. Det er flere veier til Machu Picchu. Vil du være med på et eventyr og har mye energi? Da kan du vandre Inkastien, som beregnes å ta 4-5 dager. Hvis du vil ha det mer komfortabelt eller har begrenset med tid, ta buss eller tog som enkelt tar deg opp til byen.

På andre plass kommer Sagrada Familia i Barcelona, som har dyttet ned både Colosseum, Eiffeltårnet og Pyramidene på topplisten sammenlignet med fjoråret. Hvilket landemerke man helst vil besøke varierer mellom region, alder og kjønn. Flere menn enn gjennomsnittet vil besøke Frihetsgudinnen (8%) – og de er også mindre interessert i Taj Mahal (4%) enn gjennomsnittet. Flere fra Oslo ønsker å besøke Pyramidene (8%), mens det i Trøndelag og Nord-Norge er flere enn gjennomsnittet som vil besøke Colosseum (18%).

Kilde: Tickets Kantar SIFO-undersøkelse

Oppdagelseslysten øker – stadig flere ønsker å besøke nye reisemål4.6.2024 09:30:00 CEST | Pressemelding

Nordmenn er glade i sol- og badeferier, og den viktigste grunnen til å reise utenlands er for å få sol og varme. Etter pandemien har vi prioritert velkjente reisemål fremfor å oppdage nye, en trend som nå ser ut til å avta. 36 prosent oppgir at den viktigste grunnen til å reise er å oppdage nye reisemål, og 22 prosent prioriterer eventyrreiser fremfor annen reising. Dette ifølge Tickets Kantar SIFO-undersøkelse.

Vi velger bort sommerreisen til fordel for lavsesong.10.5.2024 09:30:00 CEST | Pressemelding

Reiselysten er fortsatt høy og 64 prosent oppgir at de kommer til å reise utenlands på ferie i år, mot 45 prosent som oppga det samme i 2023. I år er det imidlertid 44 prosent (av de 64 %) som planlegger å reise i sommerferien, mot 50 prosent i fjor og 78 prosent før pandemien, ifølge reisebyrået Tickets siste Kantar SIFO-undersøkelse. Dette viser en trend om at vi ønsker å reise utenfor høysesongen og heller spre reisene mer utover året.

Få en forsmak på sommeren uten trengsel – her finner du de autentiske spanske perlene29.4.2024 14:00:00 CEST | Pressemelding

Spania har de siste årene vært nordmenns ubestridte favorittreisemål - og det vil det også være i 2024. Tall fra Tickets Kantar SIFO-undersøkelse viser at de aller fleste (16 prosent) velger Spania som landet de aller helst vil besøke i år. Reisemål som Palma, Malaga og Gran Canaria er klassikere som er på toppen år etter år. For å oppdage noe nytt, ikke så turisttungt, er Estepona, Cadiz og San Sebastian perler som bør oppleves.