Vi slurver med kildesorteringen i ferien

Halvparten av oss er dårligere til å kildesortere når vi reiser bort i sommerferien.

DROPPER DETTE: Nesten halvparten av oss er dårligere til å kildesortere i ferien, enn ellers. Foto: Grønt Punkt Norge

Ifølge en undersøkelse Kantar har gjennomført for Grønt Punkt Norge, innrømmer hele 48 prosent av de spurte at de er dårligere til å kildesortere når de reiser bort i ferien. 16 prosent sier til og med at de er mye dårligere.

– Disse tallene liker vi ikke. Selv om halvparten beholder de godene vanene i ferien, er det trist å høre at så mange får dårligere vaner. Konsekvensen er at mye helt gjenvinnbar emballasje ikke kan bli til noe nytt, sier kommunikasjonssjef Kari Lill Ljøstad i Grønt Punkt Norge.

Fakta:  Folks ferievaner

Dette ble de spurt om: Forutsatt at du ferierer i Norge; hvor flink er du til å kildesortere når du reiser bort, sammenlignet med hvordan du kildesorterer hjemme? Jeg er...

• Mye flinkere: 1 %
  • Litt flinkere: 5 %
  • Verken flinkere eller dårligere: 33 %
  • Litt dårligere 32 %
  • Mye dårligere: 16 %
  • Har ikke mulighet til å kildesortere der vi ferier: 9 %
  • Vet ikke: 4 %

Blir vi for late på ferie?

Det som bekymrer Grønt Punkt Norge mest, er at bare ni prosent av de spurte svarer at de ikke har mulighet til å kildesortere der de er på ferie.

– Det betyr at de som dropper kildesorteringen i sommer, gjør det av andre grunner. Som for oss er ganske uforståelig, sier Ljøstad.

Hva som er unnskyldningen til de 48 prosentene som slurver på ferie, kan Grønt Punkt Norge bare spekulere i. Kari-Lill Ljøstad mistenker at det kan handle om latskap, og har derfor en tydelig oppfordring.

– Ikke ta ferie fra de gode kildesorteringsvanene dine!

Gode muligheter

De siste årene har stadig flere kommuner innført full kildesortering ved fritidsboliger, noe som gjør det enkelt å gjøre rett selv om du er hjemmefra. I tillegg har også flere attraksjoner, turiststeder og populære feriesteder tilrettelagt for kildesortering.

– I dag er det mye lettere å holde på de gode vanene, selv om du er bortreist. Det er derfor ingen grunn til å slurve, sier kommunikasjonssjefen.

null
DYREPARKEN: I Kristiansand Dyrepark står det avfallsstasjoner med kildesorteringsmuligheter rundt om i hele parken. FOTO: Grønt Punkt Norge

ARENDAL: For feriegjester i Arendal er det mulig å holde på de gode vanene.
STAVERN: Ved dette hyttefeltet i Stavern er det mulig å kildesortere avfallet. Dunkene blir også oppgradert med nye merker etter hvert som dunkene byttes ut.
LARKOLLEN: Slik ser det ut ved Larkollen.
KILDESORTERING: Ferieliv er ingen unnskyldning for å slurve med kildesorteringen.