Toget ute med lystig, norsk versjon av amerikansk folk-låt i dag!

Trioen Toget debuterer med barneplate! Der får du høre kul gitarmusikk som gir nytt liv til kjente melodier du har hørt før, og helt nye, friske impulser. Deres nye singel er en tolkning av Elisabeth Cotton sin "Freight Train" fra tidlig 1900-tall USA.

Foto: Maja Brenna

Toget er et band som spiller kul gitarmusikk for barn. Her får du både musikk du garantert har hørt før, blandet med musikk du ikke har hørt tidligere. Dette toget stopper på stasjoner langs den amerikanske musikkhistorien, fra tidlig på 1900-tallet og fremover. Ta plass på toget og bli med og syng, klapp, knips og dans! Toget slentrer stødig og taktfast langs skinnene og tar deg trygt gjennom kjente og ukjente landskap.

Neste singel fra kommende plate er ute i dag og heter "Godstoget". Det er en gammel Amerikansk folk-låt som er oversatt til norsk. En live-favoritt av Trioen, trommeslager Mats Mæland Jensen forteller:

- Låten har vært med oss helt fra vi startet opp bandet, og det er også tittelen på denne låten som var inspirasjonen til bandnavnet vårt, Toget. Den er skrevet av Elisabeth Cotton tidlig på 1900-tallet og er etter sigende inspirert av lyden fra alle togene som rullet forbi hjemmet hennes i Nord Carolina. Sangen har kun det ene tekst-verset som repeteres. Derfor går den fort å lære seg og er lett å slenge seg med på. Det ender derfor veldig ofte opp i allsang når vi spiller denne live!

Toget er en trio som har spilt sammen lenge, med musikere som også kjenner hverandre godt fra andre sammenhenger. Trioen vil presentere publikum for ukjent musikk og gjemte musikkskatter. Ved å knytte det ukjente opp mot kjente sanger, får vi en rød tråd som åpner døra til helt nye musikalske bekjentskaper.

Trioen har allerede vært på besøk og spilt på flere barneskoler, og da får de ofte høre at musikken treffer godt og bredt, og ikke minst at barna blir i veldig godt humør av opplevelsen. “De nynnet på sangene den dagen. Veldig kult at dere har gjort om barnesangene på den måten, og at dere inkluderte barna i konserten deres. Ingenting vi tenker kunne vært bedre!" forteller lærerne etter et besøk av Toget.

- Dette er første gong me prøver å lage barnemusikk, men me syns det er utruleg artig og kjekt å bruke mange av desse songane som me kan så godt og gi dei ei litt ny drakt. Målet med musikken har vore å gi borna musikk som er spelt inn live i studio med ekte instrumenter og som kan utfordra dei litt, avslutter Klovning.

Cover "Godstoget"
Toget lager show! Foto: Maja Brenna
Foto: Maja Brenna

Første singel fra Marius Neset og Leif Ove Andsnes nye album ute i dag!28.6.2024 09:00:00 CEST | Pressemelding

Den 20.september 2024 er vi stolte av å presentere verdenspremiereinnspillingen av samarbeidet mellom saksofonist og komponist Marius Neset og pianist Leif Ove Andsnes, to av verdens fremste utøvere innen henholdsvis klassisk musikk og jazz. Første singel fra prosjektet er åpningssporet Who We Are part 1: Beginning, med Ingrid Neset (fløyte) og Louisa Tuck (cello), hentet fra bestillingsverket «Who We Are» for Leif Ove Andsnes' Rosendal Kammermusikkfestival.

Marius Neset and Leif Ove Andsnes releases the first single from their upcoming album.28.6.2024 09:00:00 CEST | Press release

On September 20, 2024, we are proud to present the world premiere recording of the collaboration between saxophonist and composer Marius Neset and pianist Leif Ove Andsnes, two of the world's leading performers in the fields of classical music and jazz, respectively. The first single from the project is the opening track 'Who We Are part 1: Beginning,' featuring Ingrid Neset (flute) and Louisa Tuck (cello), taken from the commissioned work 'Who We Are' for Leif Ove Andsnes' Rosendal Chamber Music Festival.