Fineartprint

Nå kan du lage kartet ditt selv

Skal du kjøpe turkart, sjøkart eller veggkart til hytta i sommer? Nå kan du selv bestemme hvordan kartet skal se ut.

Fineartprint AS lanserer i dag nettstedet Kart.no med en helt ny løsning for bestilling av kart. Foto: Fineartprint

Fineartprint AS lanserer i dag nettstedet Kart.no med en helt ny løsning for bestilling av kart. I stedet for å kjøpe ferdige turkart eller kartblad, kan du nå lage kartet selv i en nettbasert kartdesigner.

I kartdesigneren kan du velge mellom 12 ulike kartstiler, fra topografiske kart med terrengdata og turstier, til sjøkart med dybde og sjømerker. Kartene har et svært høyt detaljnivå og er basert på kartdata fra Kartverket og Esri.

– Kartverket har noen av verdens beste kartdata. Med vår kartdesigner kan du nå lage kart fra hvilken som helst krok av Norge, og få et svært detaljert kart. Dette er en unik tjeneste og så langt vi vet finner du ikke noen tilsvarende tjeneste noe sted i verden, sier gründer og daglig leder i Kart.no, Steinar Figved.

Enkelt å lage

Du trenger ikke noen forhåndskunnskaper for å lage kart. Alt du trenger er et stedsnavn eller en gateadresse. Du velger selv hvor dette punktet skal plasseres, og hvor mye av områdene rundt som skal være med. Et ferdig printet kart kan bestilles i alle størrelser opp til 120 x 180 cm.

– Særlig de som ønsker et stort tur- eller sjøkart på hytta vil kunne ha glede av tjenesten. Mange har hytter som ligger midt mellom kartbladene til Kartverket. Nå kan du få ett stort kart i stedet for flere små på veggen, sier Steinar Figved.

Et skreddersydd kart kan også være nyttig om du skal på tur i sommer. Da kan du lage ett kart som dekker hele turen, med det detaljnivået du har behov for.

I kartdesigneren lager du kartet i målestokken du selv ønsker, fra 1:100.000 til 1:2000. Jo større målestokk, jo flere detaljer får du med.

– Lager du et veggkart i målestokk 1:2.000 kommer både hytta og utedoen med, sier Steinar Figved.

Tilgjengelig for alle

Du trenger ikke å laste ned programvare eller være innlogget for å prøve tjenesten, og du kan gratis laste ned forhåndsvisninger av kartene du har laget. Du betaler først for tjenesten når du bestiller et ferdig printet kart.

– For å lage kart med så høyt detaljnivå måtte du tidligere betale for kostbare programvarelisenser og ha en kraftig datamaskin. Nå gjør vi dette tilgjengelig for alle, sier Steinar Figved.

Kartene kan bestilles på vanlig kartpapir, kunstpapir eller vann- og rivesikkert Tyvek-papir. Det er også mulig å bestille kartet ferdig innrammet eller printet direkte på aluminiumsplate.

Gratis alternativ

Dersom du har egen printer, kan du lage turkart i Kartverkets egen karttjeneste norgeskart.no. Her kan du kostnadsfritt laste ned en printbar PDF-versjon av kart. Men kartet blir da delt opp og tilpasset ark i størrelse A4 eller A3.

– Dersom du ikke trenger kart større enn A3, kan Kartverket sin tjeneste være et supert alternativ. Men vi tror mange vil sette pris på muligheten til å lage større kart, og ikke minst kunne velge hvordan kartet skal se ut, sier Steinar Figved.

For å kunne tilby høyoppløselige kart, kreves det store mengder kartdata. Den endelige kartfilen blir derfor først laget på en egen kartserver etter at kart er bestilt. Kartserveren bruker fra 3 – 25 minutter på å ferdigstille et kart, avhengig av størrelsen på kartet.

Den tekniske løsningen er laget i samarbeid med Geodata AS.

Komplett kartbutikk

Det nye nettstedet Kart.no blir Norges mest komplette kartbutikk. I tillegg til den egenutviklede kartdesigneren finner du også kartene til Calazo, Cappelen Damm, Kartverket, Nordic Maps, Norsk polarinstitutt og NV Charts.

Også et utvalg historiske kart fra Kartverkets arkiv kan bestilles i nettbutikken. Kartene kan leveres ferdig innrammet.

– Kartografer som laget disse kartene hadde svært få av de hjelpemidlene vi har i dag, men laget likevel fantastiske kart. Et kart kan også være et kunstverk, sier Steinar Figved.

Bilder

Verdenskart med utsnitt fra Venezia. Datakilder: Esri, TomTom, Garmin, FAO, NOAA, Airbus DS, USGS, NGA, NASA, CGIAR, N Robinson, NCEAS, NLS, OS, NMA, Geodatastyrelsen, Rijkswaterstaat, GSA, Geoland, FEMA, Intermap, © OpenStreetMap contributors, and the GIS User Community. Kartdesign: Kart.no © 2024
Last ned bilde
Sjøkart over Mandal. Datakilder: Kartverket, Geovekst, kommuner og OSM - Geodata AS, Rettighetshavere DOK. Kartdesign: Kart.no © 2024
Last ned bilde
Gründer og daglig leder i Kart.no Steinar Figved tror mange vil ha glede av den nye karttjenesten. Foto: Markus Rusdal
Last ned bilde
Fineartprint AS lanserer i dag nettstedet Kart.no med en helt ny løsning for bestilling av kart. I stedet for å kjøpe ferdige turkart eller kartblad, kan du nå lage kartet selv i en nettbasert kartdesigner. Foto: Fineartprint
Last ned bilde
Topografisk kart over Svartisen. Datakilder: Kartverket, Geovekst, kommuner og OSM - Geodata AS, Rettighetshavere DOK. Kartdesign: Kart.no © 2024
Last ned bilde
Topografisk kart over Hardanger. Datakilder: Kartverket, Geovekst, kommuner og OSM - Geodata AS, Rettighetshavere DOK. Kartdesign: Kart.no © 2024
Last ned bilde
Oslo-kart i vintage-stil. Datakilder: Kartverket, Geovekst, kommuner og OSM - Geodata AS, Rettighetshavere DOK. Kartdesign: Kart.no © 2024

Om Kart.no

Kart.no er eid av Fineartprint AS. Selskapet er leverandør av print-on-demand karttjenester for Kartverket, og har i ti år levert høykvalitets print-tjenester til norske gallerier, kunstnere og fotografer. Print og innramming av kart foregår i selskapets produksjonslokaler på Vibemyr i Sandnes kommune.

Følg pressemeldinger fra Fineartprint

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fineartprint på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Fineartprint