Elkjøp Nordic

Elkjøp Nordic tredobler resultatet

Elkjøp Nordic tredoblet resultatet for 2023. Selskapet har økt lønnsomheten og tatt markedsandeler i et krevende marked. Kundetilfredsheten er i tillegg rekordhøy.

- Vi er blitt bedre kunderådgivere, flinkere selgere og strengere på kostnader. Resultatet er økt lønnsomhet kombinert med historisk høy kundetilfredshet, og vi har tatt markedsandeler på en lønnsom måte, sier Fredrik Tønnesen, konsernsjef i Elkjøp Nordic

Elkjøp har avvikende regnskapsår. Driftsinntektene fra mai 2023 til april 2024, endte på 46 934 millioner kroner (-2,2% år over år) og driftsresultatet ble 805 millioner kroner. Det er en kraftig forbedring fra resultatene for tilsvarende periode året før (291 millioner kroner).

sier konsernsjef Fredrik Tønnesen i Elkjøp Nordic, om hvordan resultatet er tredoblet i et år med renteøkninger, høy inflasjon og ustabile valutaer.

- Strategien vår har fungert godt, og jeg er utrolig stolt av jobben våre ansatte har gjort. Vi er blitt bedre kunderådgivere, flinkere selgere og strengere på kostnader. Resultatet er økt lønnsomhet kombinert med historisk høy kundetilfredshet, og vi har tatt markedsandeler på en lønnsom måte - det er jeg veldig fornøyd med, fortsetter Tønnesen, som tok over som konsernsjef i fjor vår.

Sterk kultur gir resultater
Krevende verdikjeder, ustabil kronekurs og høye renter har vært utfordrende for hele bransjen, også Elkjøp, det siste året. Tønnesen legger ikke skjul på at det ligger knallhardt arbeid og kostnadskutt bak de gode resultatene. Interne undersøkelser viser likevel at medarbeiderne i Elkjøp er blitt mer tilfredse med arbeidshverdagen.

- Kulturen i Elkjøp er knallsterk. Våre ansatte i hele Norden brenner for jobben sin, er glade i salg og elsker følelsen av å hjelpe kunder til å bruke teknologi på måter som gjør hverdagen enklere. Det har vi fått ekstra godt betalt for i en periode der markedet bremser, sier Tønnesen, som mener selskapets strategi om å være fysisk til stede med butikker der folk bor, kombinert med en effektiv nettside, nå gir resultater.

- Vi har akkurat lansert en ny og raskere nettside som har blitt veldig godt mottatt. Vi ser at de aller fleste kundene våre starter handlereisen på nett hjemmefra. Samtidig oppsøker de fleste også butikkene våre, enten for råd og veiledning eller for å plukke opp varene de har handlet på nett.

Effektiv logistikk
Tønnesen er også stolt av innkjøpspresisjonen og effektiviteten Elkjøp har fått til på logistikksiden. Han mener selskapet har Nordens beste logistikksystem – noe som blant annet har betydning for servicen kjeden kan yte sine kunder. Enten man handler fysisk i butikk eller på nett, går det kort tid fra kjøp til at kundene kan ta i bruk varene de ønsker seg.

-
Jeg tror dette, i tillegg til gode priser, er en av årsakene til at vi har rekordfornøyde kunder, sier han.

Venter fortsatt krevende marked
Tønnesen mener forbrukerne i Norden også de neste 12 månedene vil være forsiktige med innkjøp.

- Markedet er ennå ikke friskmeldt, og folk flest merker fortsatt dyrtiden godt. Det betyr at mange fortsatt vil holde godt på lommeboka. For oss gir et marked med inflasjon dårlig forutsigbarhet, og det er absolutt nødvendig å følge utviklingen tett også fremover, avslutter Tønnesen.

Elkjøp Nordic
FY 2023/24

MNOK

FY 23/24

FY 22/23

vs. FY 22/23

Omsetning*

+2,1%*

EBIT (justert)**

EBIT %

* Valuta nøytral vekst I FY 23/24 er -2,2%

**EBIT justert er inkl. IFRS16

Bilder

Last ned bilde
- Vi bestemte oss i fjor for å konsentrere oss om det vi faktisk kunne gjøre noe med, sier konsernsjef Fredrik Tønnesen i Elkjøp Nordic.
Last ned bilde

Følg pressemeldinger fra Elkjøp Nordic

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Elkjøp Nordic på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Elkjøp Nordic

Elkjøp Nordic viser tidlige tegn på bedring i fortsatt beintøft marked18.12.2023 08:09:35 CET | Pressemelding

Halvårsresultatet til den nordiske elektronikkgiganten viser en solid fremdrift på tross av all motvind. Med effektive kostnadstiltak motvirker Elkjøp en fortsatt nedgang i markedet og løfter marginene tilbake til samme nivå som for to år siden. Halvveis i finansåret 23/24 viser resultatene at EBIT økte med 138 millioner kroner – mer enn en seksdobling sammenlignet med første halvår i fjor - til tross for en reduksjon i omsetning på -5,8%.