Disse to går inn i den nye ledelsen i Nidaros

Bastian Øien Alstad (30) og Alexandra Kosowski Rensvik (36) er nå blitt nyhetsredaktør og publiseringsredaktør i Nidaros.

Nyhetsredaktør Bastian Øien Alstad og publiseringsredaktør Alexandra Kosowski Rensvik i Nidaros. (Foto: Lise Lotte Henriksen, Nidaros)

De to utgjør nå den nye ledelsen i Mediehuset Nidaros sammen med ansvarlig redaktør og daglig leder Lorns Bjerkan (34), som selv startet i jobben for tre måneder siden. Både Alstad og Rensvik har vært konstituert i stillingene de siste par månedene.

– Vi tre er et lag som utfyller hverandre faglig og med våre personlige egenskaper. Vi kan dra lasset sammen, samtidig som vi kan utfordre hverandre. Sammen med resten av redaksjonen har vi klart å få betydelig abonnementsvekst den siste tiden, noe vi er strålende fornøyd. Leserne har sett at det har skjedd en forandring med Nidaros. Når vi nå har fått satt ledelsen på lang sikt er det også mulig å tenke lenger fremover. Da kan vi ta nye grep, sier Bjerkan.

Ansettelsene kommer i forbindelse med at Nidaros har gjennomført en omorganisering. Den innebærer at avisa har gått fra seks til tre ledelsesstillinger.

– Vi hadde et stort behov for endring for å få bedre styring på avisa og for å kunne lage mer og bedre journalistikk. For meg er det viktig at vi har flest mulig ansatte som møter folk, som er tett på bydelene og at vi har bemanning når nyhetene skjer. Trondheim har hatt et stort behov for ei nær lokalavis som bryr seg om menneskene i byen vår, sier Bjerkan.

Alstad kommer fra stillingen som NT24-redaktør. Han har tidligere vært gravejournalist i Nidaros og journalist i Namdalsavisa. Han har mastergrad i journalistikk.

– Bastian har gjennom karrieren vist at han kan få frem store avsløringer og utfordre makt. Som leder har han vært flink til å løfte andre journalister og har en god publisistisk vurderingsevne. Gjennom hans ledelse av nyhetsredaksjonen er jeg sikker på at vi vil sette dagsorden i Trondheim og at vi vil få laget journalistikk om folkene i byen vår, sier Bjerkan.

Alstad sier han er veldig glad for å ha fått jobben.

– Vi skal engasjere, provosere og røre våre lesere gjennom å være tett på innbyggere og beslutningstakere. Vi skal være folkelige, og samtidig sette dagsorden med gjennomarbeidede saker. Min hovedoppgave blir å prioritere de riktige sakene og sørge for at alle våre dyktige journalister får ut sitt fulle potensial, og at samarbeidet i redaksjonen fungerer optimalt. Klarer vi det, vil vi nå våre mål, sier han.

Alexandra Kosowski Rensvik har vært med i Nidaros siden oppstarten, og har siden da vært både redaksjonssjef og breakingsjef. Tidligere har hun vært nyhetsredaktør, frontsjef, utgavesjef og journalist i Finnmark Dagblad.

– Alexandra har gjennom tiden i Nidaros vist at hun er rådyktig på faget. Hun er en som leder gjennom å være et godt eksempel og som følger opp kolleger med omtanke. Rensvik er godt respektert og har en unik evne til å gjennomføre smått og stort, sier Bjerkan.

Rensvik er selv fornøyd med å ha fått jobben:

– Da utlysningen kom, fant jeg fort ut at dette var stillingen jeg alltid hadde drømt om, men som jeg ikke visste at jeg ville ha. Så jeg er veldig glad, og ikke minst ydmyk over å få denne tilliten. Jeg ser frem til å ta fatt på utfordringene som ligger foran oss og å få fortsette å jobbe videre sammen med den fantastisk dyktige gjengen i Nidaros, sier hun.

Rensvik skal lede publiseringsredaksjonen som er bemannet nesten hele døgnet for å gi leserne siste nytt, men som også har et ansvar for å spre innholdet til Nidaros i ulike kanaler. Denne redaksjonen har også et ansvar til å utforske nye fortellerformer for å nå de unge.

– Sammen med vaktsjefene våre og resten av redaksjonen, håper jeg å kunne bidra til at Nidaros i enda større grad er først og best når det gjelder. Enhver trondhjemmer skal kunne på Nidaros.no om de er nysgjerrige på hva som skjer i sin bydel, og få svar. Vi skal bli førstevalget til flere trondhjemmere og på den måten sikre fortsatt vekst.

Lorns Bjerkan, ansvarlig redaktør og daglig leder, lorns.bjerkan@nidaros.no, 92 60 13 76

Bastian Øien Alstad, nyhetsredaktør, bastian.alstad@nidaros.no, 97 73 66 11

Alexandra Kosowski Rensvik, publiseringsredaktør, aki@nidaros.no. 97 09 44 22

Den nye ledergruppa i Nidaros: Nyhetsredaktør Bastian Øien, publiseringsredaktør Alexandra Kosowski Rensvik og ansvarig redaktør Lorns Bjerkan. (Foto: Lise Lotte Henriksen, Nidaros)

Amedia er landets største utgiver av lokale medier. Daglig når konsernets medier to millioner lesere.

kommunikasjon@amedia.no