Bane NOR

Ferske tall: Togpassasjerene er godt fornøyde med reiseinformasjon fra Bane NOR

Del

Det siste kvartalet har vi sett en økning i reisende som er tilfredse med informasjon de får når trafikken går som normalt og ved planlagte avvik på jernbanen. Kundene mener informasjonen er enkel å forstå, og at det er lett å finne alternativ reisevei.  

Når togene ikke går som planlagt, er det Bane NORs oppgave å informere om dette så tidlig og tydelig som mulig.
Når togene ikke går som planlagt, er det Bane NORs oppgave å informere om dette så tidlig og tydelig som mulig. Nikolas Gogstad

Direktør for Kunde- og trafikkinformasjon, Victor Hansen, syns det er gledelig å se at tilfredsheten med informasjonen har økt når vi har planlagt med buss for tog.  

- Hele 7 poeng skiller tilfredsheten i 1. kvartal opp mot 2. kvartal i år. Kundene mener det er godt skiltet på området og lett å finne frem til alternativ transport, forklarer Hansen.  

Mer skilting gir uttelling 

Når togene ikke går som planlagt, er det Bane NORs oppgave å informere om dette så tidlig og tydelig som mulig, slik at de reisende blir i stand til å ta riktige valg for seg og sin reise. Undersøkelsen viser en økning i tilfredsheten med skilting til alternativ transport, både i oppståtte og planlagte avvik. Dette henger godt sammen med satsningen vår på mer skilt når det er buss for tog.  

- At passasjerene er tilfredse med informasjonen de får når de er på reise, er svært viktig for oss. Vi er mange i Bane NOR som jobber hver dag for å informere raskt og presist om trafikken, for å svare til forventningene som de reisende har til oss.  

Vil bli bedre på oppståtte avvik 

Ifølge de reisende er kundeinformasjonen vurdert som noe mindre god ved oppståtte avvik, men den holder seg stabil sammenlignet med tidligere. 

- Det er positivt med tanke på at det har vært mange oppståtte hendelser de siste månedene, sier Hansen. 

I 2023 var det 4% som hadde «Vi fikk ikke informasjon på stasjonen» som hovedårsak til at de var misfornøyde med avvikshåndteringen totalt sett. I hele 2024 har denne prosenten vært nede på 2%. Det er en betydelig nedgang.  Ved oppståtte avvik trekker de reisende frem ulemper som at reisen tok lenger tid enn planlagt, at det var usikkerhet om hvordan reisen videre skulle bli, samt at det ikke var satt opp alternativ transport.  

- Når det oppstår avvik skal vi alltid forsøke å gi en prognose, som er vårt beste anslag for når et problem er løst og trafikken er i gang igjen. Det er viktig at vi fortsetter å bedre kundeopplevelsen i

oppståtte avvik spesielt. Her har vi forbedringspotensiale, sier Hansen. 

Etablerer flere skjermer og monitorer

Det gjøres tiltak for å styrke kundeopplevelsen ved oppståtte avvik, blant annet etableres flere monitorer på stasjoner som har få eller ingen, samt at det settes opp nye skjermer som viser buss ved avvik.

Arbeidet med nye skjermer er startet i Ski, Drammen, Voss og Stavanger. I 2025 kommer det nye skjermer ved stasjonene Arna, Kongsberg, Skøyen, Vestby, Kristiansand, Egersund, Bodø, Dombås, Steinkjer og Mysen. Monitorer kommer opp på flere stasjoner som ikke har hatt dette frem til i dag, blant annet ved Bleiken, Slitu, Svingen, Hunderfossen, Kvitfjell, Bjorli, Singsås og Namsskogan.

Her finner du trafikkinformasjon

Bane NOR informerer gjennom egne kanaler som hovedtavle, høyttaler, anvisere, monitorer, NÅ-appen, trafikkmeldinger på banenor.no og togkart. I tillegg formidles informasjon i Entur og i togselskapenes apper og web-løsninger.  

Last ned NÅ-appen 

Stadig flere reisende bruker Bane NORs app NÅ. Den gir sanntidsinformasjon om alle togreiser i hele landet og er en svært praktisk og nyttig kilde for alle som reiser med jernbane i Norge.  

Les mer om Reiseappen NÅ 

Les mer om hva Bane NOR informerer om, hvor vi informerer og hvordan vi gir råd til de reisende når planer endres: https://www.banenor.no/om-bane-nor/vare-tjenester/kunde-og-trafikkinformasjon/ 

 

Kontakter

Pressevakt

Pressevakten i Bane NOR håndterer henvendelser fra pressen. Vakttelefonen er betjent mellom kl. 0500 og midnatt:

Tel:91656565presse@banenor.no

Bilder

Last ned bilde
Når togene ikke går som planlagt, er det Bane NORs oppgave å informere om dette så tidlig og tydelig som mulig.
Når togene ikke går som planlagt, er det Bane NORs oppgave å informere om dette så tidlig og tydelig som mulig.
Nikolas Gogstad
Last ned bilde

Om oss

Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.

Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.

Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.

Følg pressemeldinger fra Bane NOR

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Bane NOR

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye