Ferske tall: Togpassasjerene er godt fornøyde med reiseinformasjon fra Bane NOR
Det siste kvartalet har vi sett en økning i reisende som er tilfredse med informasjon de får når trafikken går som normalt og ved planlagte avvik på jernbanen. Kundene mener informasjonen er enkel å forstå, og at det er lett å finne alternativ reisevei.

Direktør for Kunde- og trafikkinformasjon, Victor Hansen, syns det er gledelig å se at tilfredsheten med informasjonen har økt når vi har planlagt med buss for tog.
- Hele 7 poeng skiller tilfredsheten i 1. kvartal opp mot 2. kvartal i år. Kundene mener det er godt skiltet på området og lett å finne frem til alternativ transport, forklarer Hansen.
Mer skilting gir uttelling
Når togene ikke går som planlagt, er det Bane NORs oppgave å informere om dette så tidlig og tydelig som mulig, slik at de reisende blir i stand til å ta riktige valg for seg og sin reise. Undersøkelsen viser en økning i tilfredsheten med skilting til alternativ transport, både i oppståtte og planlagte avvik. Dette henger godt sammen med satsningen vår på mer skilt når det er buss for tog.
- At passasjerene er tilfredse med informasjonen de får når de er på reise, er svært viktig for oss. Vi er mange i Bane NOR som jobber hver dag for å informere raskt og presist om trafikken, for å svare til forventningene som de reisende har til oss.
Vil bli bedre på oppståtte avvik
Ifølge de reisende er kundeinformasjonen vurdert som noe mindre god ved oppståtte avvik, men den holder seg stabil sammenlignet med tidligere.
- Det er positivt med tanke på at det har vært mange oppståtte hendelser de siste månedene, sier Hansen.
I 2023 var det 4% som hadde «Vi fikk ikke informasjon på stasjonen» som hovedårsak til at de var misfornøyde med avvikshåndteringen totalt sett. I hele 2024 har denne prosenten vært nede på 2%. Det er en betydelig nedgang. Ved oppståtte avvik trekker de reisende frem ulemper som at reisen tok lenger tid enn planlagt, at det var usikkerhet om hvordan reisen videre skulle bli, samt at det ikke var satt opp alternativ transport.
- Når det oppstår avvik skal vi alltid forsøke å gi en prognose, som er vårt beste anslag for når et problem er løst og trafikken er i gang igjen. Det er viktig at vi fortsetter å bedre kundeopplevelsen i
oppståtte avvik spesielt. Her har vi forbedringspotensiale, sier Hansen.
Etablerer flere skjermer og monitorer
Det gjøres tiltak for å styrke kundeopplevelsen ved oppståtte avvik, blant annet etableres flere monitorer på stasjoner som har få eller ingen, samt at det settes opp nye skjermer som viser buss ved avvik.
Arbeidet med nye skjermer er startet i Ski, Drammen, Voss og Stavanger. I 2025 kommer det nye skjermer ved stasjonene Arna, Kongsberg, Skøyen, Vestby, Kristiansand, Egersund, Bodø, Dombås, Steinkjer og Mysen. Monitorer kommer opp på flere stasjoner som ikke har hatt dette frem til i dag, blant annet ved Bleiken, Slitu, Svingen, Hunderfossen, Kvitfjell, Bjorli, Singsås og Namsskogan.
Her finner du trafikkinformasjon
Bane NOR informerer gjennom egne kanaler som hovedtavle, høyttaler, anvisere, monitorer, NÅ-appen, trafikkmeldinger på banenor.no og togkart. I tillegg formidles informasjon i Entur og i togselskapenes apper og web-løsninger.
Last ned NÅ-appen
Stadig flere reisende bruker Bane NORs app NÅ. Den gir sanntidsinformasjon om alle togreiser i hele landet og er en svært praktisk og nyttig kilde for alle som reiser med jernbane i Norge.
Les mer om hva Bane NOR informerer om, hvor vi informerer og hvordan vi gir råd til de reisende når planer endres: https://www.banenor.no/om-bane-nor/vare-tjenester/kunde-og-trafikkinformasjon/
Kontakter
Pressevakt
Pressevakten i Bane NOR håndterer henvendelser fra pressen. Vakttelefonen er betjent mellom kl. 0500 og midnatt:
Bilder


Om oss
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Betongsviller blir mer klimavennlige5.12.2025 13:06:35 CET | Pressemelding
Bane NOR har inngått en ny rammeavtale med Sateba Norway om levering av betongsviller. Den nye avtalen er både konkurransedyktig og innebærer et vesentlig kutt i utslipp av klimagasser.
Godt forberedt på normalt og ekstremt vintervær3.12.2025 07:34:44 CET | Pressemelding
Klimaendringene gir mer ekstremvær, med hyppigere og kraftigere vind og perioder med utfordrende vinterforhold. Foran årets vinter har Bane NOR rustet seg med Europas kraftigste snøryddemaskiner og en metode for å styre togtrafikken slik at flest mulig tog kjører og kommer frem i rute på dager med krevende vær.
Slik ruster vi jernbanen mot mer ekstremt vær23.10.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Klimaendringene har ført til mer ekstremt vær hele året med et villere og våtere vær. I år bruker Bane NOR i overkant av 1 milliard kroner på klimatiltak for å sikre jernbanen mot mer ekstremnedbør.
Togtrafikken er i gang på nye Drammen stasjon31.8.2025 10:01:53 CEST | Pressemelding
Søndag 31. august åpnet nye Drammen stasjon og det nye dobbeltsporet mellom Drammen og Kobbervikdalen for trafikk. Det legger til rette for flere tog i rute og bedre kapasitet på Vestfoldbanen og gjennom Drammen.
Ny konsernsjef i Bane NOR18.7.2025 10:31:00 CEST | Pressemelding
Styret i Bane NOR ansetter Agnete Johnsgaard-Lewis som ny konsernsjef i Bane NOR. Hun har i mange år hatt forskjellige stillinger i Shell og starter i jobben 1.9.25.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom