Nå er det høysesong for tyverier

Sommersesongen er høytid for tyverier. Mobiltelefoner, AirPods og MacBooks står høyt på tyvenes ønskeliste. Foto: Fremtind

– Sommerferien står for døren for veldig mange av oss. Da bør vi også være ekstra påpasselige med eiendelene våre. For tyvene tar nemlig ikke ferie. Bare hittil i år, har vi fått meldt inn 5 850 tyverier, sier Therese Hofstad-Nielsen, skadeforebygger i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

Pass deg for tyver på festival
Norge tilbyr mer enn 900 festivaler av ulik art. Og på den typiske musikkfestival blir det gjerne trangt om plassen. Da er det enklere for tyvene å forsyne seg fra vesker og lommer.

– Det er lurt å oppbevare mobilen på et trygt sted. Og kanskje la AirPodsene bli igjen hjemme. Du er jo tross alt der for å høre på musikk, forklarer skadeforebyggeren.

Flere utsatt for tyveri
I 2023 fikk Fremtind meldt inn 13 500 tyverier på reisegods. Selv om reiseforsikringen dekker tyveri og ran av eiendeler på reise, er det viktig å passe godt på tingene sine.

– Det betyr at du skal gjøre det du kan for å hindre andre i å ta tingen fra deg, ellers er det ikke sikkert du får full dekning på forsikringen, råder Hofstad-Nielsen.

Reiseforsikringen dekker ikke alt
Det hender at kundene har litt høye forventninger til hva reiseforsikringen dekker.

– Vi dekker ikke at du roter bort tingene dine eller glemmer igjen noe på hotellrommet. Vi råder deg derfor til å sette deg godt inn i forsikringsdekningene dine før du reiser, avslutter Hofstad-Nilsen.

Hva gjør jeg hvis jeg blir utsatt for tyveri eller ran på reise?

1. Meld fra til det lokale politiet og ta vare på anmeldelsen du får. Rekker du ikke å melde hendelsen til lokalt politi, sørg for å få en bekreftelse fra reiseleder eller hotell.

2. Finn frem dokumentasjon, som politianmeldelse. Det gjør det lettere for forsikringsselskapet å hjelpe deg.

3. Lag en liste over stjålne gjenstander og finn kvitteringer.

4. Kontakt forsikringsselskapet ditt om du trenger praktisk og umiddelbar hjelp.

Therese Hofstad-Nielsen er skadeforebygger i Fremtind.

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.