ABB Value Provider samarbeider for bærekraftig gjenvinning av elektromotorer

Elektromotorer består i stor grad av verdifulle råvarer som kobber, aluminium og jern, og 98% av materialene kan resirkuleres. Resirkulering i seg selv gir en energibesparelse på mellom 75 og 95 prosent sammenlignet med nyproduksjon av metallene fra gruvedrift.

Kymar AS, som er en sertifisert ABB Value Provider, har inngått en langsiktig avtale om gjenvinning av elektromotorer med Stena Recycling.

- Som en vesentlig aktør innenfor systemer, produkter og tjenester relatert til roterende utstyr jobber vi daglig med utstyr som bør byttes ut, sier Ulf R. Pettersen, administrerende i Kymar AS. Elektromotorer består i stor grad av verdifulle råvarer som kobber, aluminium og jern og 98% av materialene kan resirkuleres. I tillegg til gjenvinning av verdifulle metaller og klimavennlig håndtering av miljøfarlige stoffer så tilbyr Kymar nye energieffektive motorer fra ABB, som f.eks. IE5 SynRM.

- For at Norge skal nå sine klimamål så må grønn, elektrisk energi frigjøres. Målet vårt er å hjelpe industrien med å spare energi, samtidig som de gamle motorene gjenvinnes på en bærekraftig måte. Skal vi lykkes med dette initiativet er vi helt avhengige av våre partnere som har lokal tilstedeværelse. Derfor er vi svært fornøyd med at Kymar og Stena Recycling samarbeider med oss for bærekraftig gjenvinning av elektromotorer, sier Lars-Fredrik Mathiesen, leder for ABB Motion i Norge.

Høyeffektive motorer fra ABB på lager

En stor del av virksomheten hos Kymar er salg av nye produkter og de har et bredt utvalg av elektromotorer og frekvensomformere fra ABB på lager. I tillegg kan Kymar på sine lokalsjoner  tilby et "Motorhotell" til bedrifter som ønsker tilpasset lagerhold for å sikre tilgjengelighet og oppetid i egen virksomhet.

- Elmotorer står for 45 prosent av verdens totale strømforbruk. I industrien så er gjerne forbruket 60-70% av totalen. Noen prosent bedre virkningsgrad på motorparken vil derfor gi store besparelser. Hvis man i tillegg implementerer frekvensstyring der dette er hensiktsmessig, så blir besparelsene betydelige. Bare i Norge så er potensialet mer enn 4 TWh i industrien, sier Lars-Fredrik Mathiesen.

Kontinuerlig tilstandskontroll finner energityvene

Kymars verksteder gir mobilitet og nærhet til markedet, og ressurser kan raskt mobiliseres dersom det oppstår en uventet driftsstans. - Ved bruk av digital tilstandskontroll kan behov for service oppdages tidlig, noe som gjør det mulig med forebyggende tiltak, sier Ulf R. Pettersen. Med ABB Ability™ Condition Monitoring for powertrains så overvåkes utstyret kontinuerlig, og eventuelle avvik mot forventet drifts-tilstand oppdages raskt. I tillegg til parametere som vibrasjon og varme så logges energiforbruket. En detaljert oversikt over energiforbruket gir gode muligheter for å identifisere hvor erstatning eller oppgradering gir størst effekt og rask tilbakebetalingstid. Ved bytte av motor, så kan Kymar anbefale nye høyeffektive motorer fra ABB.

Gjenvinning som sikrer miljøet

- Stena Recycling har bygget en dedikert produksjonslinje som skiller ut metallene i kasserte elektromotorer. Råvarene vi får ut er mye renere enn hvis motorene knuses. De kan benyttes i nye produkter på lik linje med metaller som utvinnes fra naturen, sier markedsansvarlig Tom Taraldsrud i Stena Recycling. Resirkulering av aluminium, kobber og jern gir i seg selv en energibesparelse på mellom 75 og 95 prosent sammenlignet med nyproduksjon av metallene fra gruvedrift. - Vi samler i dag inn ca 30 tonn med gammelt utstyr men vi forventer økt etterspørsel etter tjenester som gjenvinning og resirkulering fra markedet, sier Ulf Pettersen.

ABB Motion er global leder innen motorer og frekvensomformere. Vi flytter grensene for teknologi for å bidra til bærekraftige, energieffektive og sirkulære løsninger for våre kunder og samfunnet. Med fagkunnskap i kombinasjon med våre frekvensomformere, motorer og service-tjenester støtter vi våre kunder og partnere i å oppnå bedre ytelse, pålitelighet og sikkerhet. Vår teknologi er basert på mer enn 140 års erfaring og våre mer enn 22 000 ansatte i 100 land leverer motordrevne løsninger for et bredt spekter av bruksområder i alle industrisegmenter. go.abb/motion   www.abb.com

Lars-Fredrik Mathiesen
lars-fredrik.mathiesen@no.abb.com

Kymar AS
Ulf R. Pettersen
ulf.pettersen@kymar.no

Stena Recycling
Tom Taraldsrud
tom.taraldsrud@stena.com

ABB er en teknologileder innen elektrifisering og automatisering som legger til rette for en mer bærekraftig og ressurseffektiv fremtid. Selskapets løsninger kobler ingeniørkunnskap og programvare for å optimalisere hvordan ting produseres, transporteres, drives og opereres. ABBs mer enn 105 000 ansatte bygger på over 140 år med ekspertise, og er forpliktet til å drive innovasjoner som akselererer industriell omstilling. www.abb.com

Topsøe, ABB og Fluor inngår allianse for å utvikle standardisert konsept for SOEC elektrolysefabrikk19.6.2024 08:30:00 CEST | Pressemelding

Den nye alliansen vil bygge Topsøes Solid Oxide Electrolysis Cells (SOEC) fabrikk i Virginia, USA basert på en standardisert tilnærming, forutsatt endelig investeringsbeslutning. Fabrikken vil levere toppmoderne elektrolysatorer for effektiv produksjon av grønt hydrogen. Grønt hydrogen og dets derivater, som grønn ammoniakk og eMethanol, kan brukes som e-drivstoff eller kjemikalier som er nøkkelen til å avkarbonisere energikrevende næringer og langdistansetransport.

ABB hjelper bedrifter med å kartlegge en vei til energi-besparelser med ny online-kalkulator8.5.2024 09:54:06 CEST | Pressemelding

I forkant av IEAs globale konferanse om energieffektivisering, ønsker ABB å vise beslutningstakere hvordan energieffektivisering kan bidra til å kutte utslipp og øke produktiviteten ABBs online kalkulator hjelper bedrifter med å estimere besparelsen ved å forbedre energieffektiviteten til lavspenningsmotorer i pumpe- og vifteapplikasjoner Kalkulatoren er en enklere versjon av ABBs mer omfattende energianalyse «Energy Efficiency Audit» og er basert på samme algoritme