Køene på Ring 3 koster samfunnet 1,1 milliarder årlig
På oppdrag for Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) har Vista Analyse gjort oppdaterte beregninger på hva det koster samfunnet at trafikken står i stampe på Ring 3. Seks av de mest trafikkerte hovedveistrekningene inn og ut av Oslo er analysert, og sammen med E18-Vestkorridoren topper Ring 3 listen over strekningene med høyest kostnader.

Strekningen Ryen-Lysaker er analysert, og viser tydelig at strekningen Ryen-Ullevål har størst utfordringer med kø. Ring 3 har flere viktige hensikter, både som øst-vest forbindelse i Oslo, men også for å fordele trafikk fra de store hovedveiene inn og ut av Oslo.
Samlet for hele strekningen utgjør kostnadene ved forsinkelser her 270.000 kroner pr. kilometer, pr. dag.
- På toppen av denne regningen, betaler bilistene i Oslo inn 4,5 milliard i bompenger årlig. Lite av disse pengene synes igjen på veinettet. Det er alvorlig, og understreker hvor viktig det er gjøre grep som kan bidra til en effektiv utnyttelse av veisystemet, sier fagsjef Siri Hov Eggen i OFV.
Forslag til ny indeks for framkommelighet
Undesøkelsen er gjort for å bidra til større vektlegging av fremkommelighet i arbeidet med – og oppfølging av - Byvekstavtalen og Oslopakke 3 som nylig ble vedtatt videreført.
I motsetning til tradisjonelle indekser for fremkommelighet, som kun viser gjennomsnittlige reisetider, har OFVs forslag til ny fremkommelighetsindeks en mer direkte kobling mot de samfunnsøkonomiske kostnadene som følge av redusert fremkommelighet.
Analysen har målt (trafikkmengden og) fremkommeligheten på de seks mest trafikkerte og viktigste hovedveiene inn og ut av Oslo. Disse strekningene er:
- E18 Vest (Asker-Sørenga)
- E6 Nord (Kløfta-Sørenga)
- E6 Sør (Vinterbro-Sørenga)
- Ring 3 (Ryen-Lysaker)
- E18 Sør (Vinterbro-Sørenga)
- Rv159 (Lillestrøm-Furuset)
Målt over hele døgnet er det ikke så store forskjeller mellom de ulike strekningene, og veikapasiteten er god på de ulike strekingene – døgnet sett under ett. Men ikke i rushtiden, da er kapasiteten sprengt en rekke steder.
Nøkkelord
Kontakter
Siri Hov EggenFagsjef
Tel:97767238she@ofv.noØyvind Solberg ThorsenAdministrerende direktør
Tel:95926018ost@ofv.noLenker
Om OFV
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er en politisk uavhengig medlemsorganisasjon som arbeider for tryggere, bedre og mer effektive veier i Norge. OFV publiserer statistikk om bilsalget og kjøretøyparken, og har Norges beste database med priser og data på alle nye biler og motorsykler.
Opplysningsrådet for Veitrafikken
Wergelandsveien 1 - 3
0167 Oslo
www.ofv.no

Følg pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Nordisk elbilsalg fortsetter å øke – bortsett fra i Sverige14.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nybilsalget i Norden hadde stort sett god fart i september. I Finland var økningen på hele 30 prosent, mens Sverige var alene om en svak nedgang. Danskene nådde igjen nye elektriske høyder med en elbilandel på over 73 prosent, mens elbilandelen i Sverige endte på drøyt 38 prosent - langt under september 2024.
Økt fart mot et normalår i nybilmarkedet13.10.2025 15:46:08 CEST | Pressemelding
Det norske nybilmarkedet fortsetter å styrke seg gjennom 3. kvartal 2025. Den samlede verdien av nyregistrerte personbiler økte med 4,2 milliarder kroner til 21,2 milliarder kroner, en vekst på 25 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
Folket har stemt: Fylkesvei 33 er Norges dårligste fylkesvei8.10.2025 10:30:00 CEST | Pressemelding
Over 1500 nominasjoner kom inn – fordelt på rundt 250 ulike fylkesveier. En fagjury plukket ut de ti verste – og nesten 9000 personer har stemt frem sin favoritt. Nå er det avgjort: Fylkesvei 33 er kåret til Norges aller verste fylkesvei.
OFVs kalkyle 2025: Bilholdet koster mer – elbilen holder stand som billigst2.10.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
Det koster stadig mer å eie bil i Norge. De ferske beregningene i publikasjonen «Kostnader ved bilhold 2025» fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at bilholdet fortsatte å bli dyrere gjennom 2024 og videre inn i 2025 – selv om økningen ikke var like kraftig som rekordåret 2023.
To nye elbilrekorder i september1.10.2025 10:43:23 CEST | Pressemelding
September ga to nye elbilrekorder i Norge. 98,3 prosent av alle nye personbiler i september var elbiler – den høyeste andelen noensinne registrert i en enkeltmåned. Og etter årets første ni måneder er elbilandelen av nybilsalget på hele 95 prosent. Også det er ny rekord.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom